Un mapa per trobar tots els programes d'innovació pedagògica a escoles i instituts

Els 1.896 centres educatius que participen en projectes d'innovació a Catalunya queden recollits en un mapa que ha fet el Departament d'Educació

Actualitzat

El Departament d'Educació ha presentat un mapa interactiu de la "innovació pedagògica" de Catalunya. El mapa recull informació sobre els 1.896 centres educatius que participen en programes i projectes reconeguts pel departament com a innovadors, tant en l'educació obligatòria com en el batxillerat i la formació professional.

L'eina permet identificar quins són els programes acreditats pel departament i els situa sobre el territori, amb la possibilitat d'accedir a una fitxa tècnica sobre en què consisteixen i quins són els objectius, requisits i compromisos. També permet observar en quants centres es feien aquests projectes ara fa 4 anys i quina ha estat l'evolució.

El mapa serveix com una eina per fomentar el treball en xarxa i donar-lo a conèixer als professors, pares i mares i alumnes, que poden entrar-hi i veure quins són els llocs on s'impulsa la innovació pedagògica. Cada centre queda identificat amb el nom, el tipus d'estudis que s'hi ofereixen, un correu de contacte i la seva pàgina web.

Els centres es troben agrupats per zones, com Lleida o la Catalunya Central. Aquesta agrupació facilita que qui hi entri trobi ràpidament quin és el centre més proper que impulsa algun d'aquests programes.

 

 

Imatge del mapa interactiu complet, amb els 1.896 centres. Portal Gencat.cat

 

Què vol dir innovació?

Entre els 200 programes i projectes hi ha "Apadrinem el nostre patrimoni", on s'aprofundeix en el punt de vista cultural d'un element patrimonial; #aquiproubullying, que ofereix eines per actuar en casos d'assetjament escolar; o "Activa FP", que promou metodologies d'aprenentatge en grup.

El Departament estableix tres modalitats i tres àmbits d'innovació. La primera modalitat són els programes d'innovació, definits com els plans d'acció que tenen l'objectiu de millorar els resultats educatius identificant els problemes o necessitats, i s'impulsen des de la conselleria. D'aquests n'hi ha 23, amb la participació de 1.711 centres, vinculats a temàtiques com l'assetjament escolar o l'impuls de la lectura.

La segona modalitat és la de projectes d'innovació pedagògica, que s'entenen com les iniciatives d'un centre o grup de centres per millorar les condicions en què s'educa. Aquests projectes han d'aportar evidències de canvi sobre què ha significat per als alumnes o per a la gestió educativa. Hi ha reconeguts un total de 185 projectes.

Per últim, hi ha les pràctiques educatives de referència, que són iniciatives del professorat vinculades a un projecte educatiu del centre. Aquestes també evidencien una millora educativa i millores d'aprenentatge un cop aplicades. Està previst que el mapa les reculli aviat.

Els tres àmbits en els quals es poden desenvolupar els projectes són la millora de l'ensenyament i l'aprenentatge, l'organització i gestió educativa o la relació i cooperació de la comunitat educativa amb l'entorn.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut