Mestra i alumne s'ha retrobat set anys després
Mestra i alumne s'ha retrobat set anys després

Un jove es retroba amb la mestra que va amenaçar per una imatge de Mahoma: "Em sap molt greu"

L'estudiant, que ara té 20 anys, ha accedit a parlar-ne, i s'ha mostrat penedit

Anna Teixidor ColomerActualitzat

L'assassinat d'un professor francès per haver ensenyat a classe caricatures de Mahoma, ara fa tres setmanes, ha decidit una professora catalana a explicar la situació que ella va viure fa uns anys, pel mateix motiu.

Montserrat Rius, professora de geografia i història jubilada, va ensenyar una miniatura del profeta per explicar l'assignatura, i un dels alumnes, seguit per altres companys, la van amenaçar de mort.

"Devia haver-hi moltes fotos. Una era una imatge de Mahoma. La vaig posar i alguns alumnes molt encesos. Un va dir, jo quan sigui gran em faré de la jihad i et mataré".

Poc després que se sabés la mort del professor de secundària Samuel Paty a mans d'un fanàtic, la Montserrat va explicar a les seves xarxes socials l'episodi que havia passat set anys abans en una classe de segon d'ESO. La publicació d'aquesta professora de geografia i història que s'ha dedicat trenta ays a la docència va generar molts comentaris.

 

Hem contactat amb l'alumne, que ara ja té 20 anys. No té inconvenient a donar el seu testimoni, però demana que no se l'identifiqui per impedir que els veïns l'estigmatitzin. Escolta amb atenció la professora, que fa anys que no veia. I aquesta és la seva resposta:

"Em sap molt greu. Si jo era... a penes recordo la situació. Si jo era el nen que va amenaçar aquesta professora, doncs ostres, em sento molt malament. O sigui, la jihad és sempre misericòrdia, bondat... la jihad no significa agafar l'espasa, com diuen els mitjans de comunicació, i anar a matar persones"

El noi assegura que a casa l'han "educat diferent amb humilitat, senzillesa i bondat": "Veure això i saber que ho he fet és greu".

 

L'alumne, que continua estudiant, ignorava la publicació de la mestra: "Per nosaltres la jihad és humilitat i bondat, no significa agafar l'espasa i matar persones o amb una furgoneta. És a través de la bondat".

Professora i alumne s'han retrobat aquest cap de setmana.


Conjugar llibertat d'expressió i la cultura del respecte

La decapitació del professor de secundària marca un punt d'inflexió. Posa sobre la taula la necessitat de conjugar la llibertat d'expressió amb la cultura del respecte a l'altre. No només a França. També a Catalunya i a qualsevol punt d'Europa.

Jofre Montoto, analista de seguretat, constata que "a l'institut sempre hi ha hagut proclames i no acaben amb fenòmens violents". Recorda, però, que "vivim en una cultura més complexa, però que tot allò que no ataqui drets humans és acceptable i la llibertat d'expressió és un dels drets bàsics"

Xavier Torrens, director del màster en Prevenció de la Radicalització de la Universitat de Barcelona, aposta per "deslegitimar idees fanàtiques provinguin d'on provinguin, per contraposar-ho a dictadors de Malàisia, Turquia, que donen legitimitat i donen validesa a idees radicals que són caldo de cultiu per fer atemptats".

ARXIVAT A:
IslamReligió
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut