Un grafiter de Barcelona, condemnat a 16 mesos de presó i a no accedir al metro
Grafiter al metro de Barcelona
Barcelona

Un grafiter de Barcelona, condemnat a 16 mesos de presó i a no accedir al metro

El noi haurà d'indemnitzar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb 2.121,35 euros en concepte de responsabilitat civil pels danys materials ocasionats

Actualitzat

Un jutge de Barcelona ha imposat a un grafiter una pena d'un any i quatre mesos de presó, una multa de 2.340 euros i la prohibició d'accedir al Metro de Barcelona i la xarxa de transport públic de la ciutat durant dos anys, "per impedir la seva reiteració delictiva". Se'l jutjava per haver pintat tres vagons d'un comboi de l'L4.

A més, haurà d'indemnitzar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb 2.121,35 euros en concepte de responsabilitat civil pels danys materials ocasionats. 

En la sentència, feta pública avui per TMB, que datava del 14 de febrer i contra la qual encara es pot recórrer, el jutge ha considerat que l'acusat, un grafiter espanyol de 32 anys, va cometre "un delicte de danys en béns d'ús públic o comunal". 

Els fets són del 9 d'octubre del 2016, quan el condemnat, juntament amb cinc persones més no identificades, va entrar a la zona de vies de l'estació de La Pau de la línia 4 i va pintar amb aerosols tres cotxes d'un comboi del metro.    

TMB ha celebrat aquesta resolució pel fet que aplica el delicte de danys previst al Codi Penal a la realització de murals en trens. I ha recordat que aquesta és una de les propostes dels operadors ferroviaris.

"Per frenar l'insuportable impacte social i econòmic del vandalisme grafiter davant l'evidència que no és un simple deslluïment que una neteja pugui solucionar, que hi ha un deteriorament del material mòbil i una pertorbació del servei públic de transport que recau en els usuaris."

La sentència, a part de recollir els danys materials, afegeix que les pintades també afecten el servei perquè durant el procés de restauració els vagons queden fora de circulació.

"Els danys no només són materials al vagó, sinó en el servei que es presta al ciutadà, ja que aquests vagons durant el procés de restauració queden fora de la circulació, de manera que el servei se'n ressent."

La companyia TMB ha reiterat que el vandalisme ferroviari s'ha convertit els darrers anys en una "activitat delictiva organitzada" amb una "greu incidència" en el dia a dia de les xarxes de transport públic massiu, com la del Metro a Barcelona.


Quatre intents d'intrusió al dia en el Metro de Barcelona

El Metro de Barcelona registra una mitjana de quatre intents d'intrusió al dia. L'any passat 626 van tenir èxit (un 12% més que el 2018).

Hi va haver un total de 1.444 cotxes vandalitzats, és a dir, 41.734 metres quadrats de pintades, equivalent a sis camps de futbol. 


L'impacte econòmic dels murals

El 2019 es van destinar 1,5 milions d'euros a la neteja de grafitis en trens. Aquest cost arriba fins als 4 milions si s'hi suma el servei de vigilància específica, la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous, el repintat del trens i el cost de les actuacions judicials. 

La sentència recull que el "factor corrosiu dels esprais" obliga a rebaixar la capa de pintura dels vehicles afectats, cosa que implica una disminució de l'espessor de la protecció de la caixa metàl·lica i la necessitat de repintar-los íntegrament cada sis intervencions.

A més, durant la retirada de pintades s'utilitzen dissolvents que també afecten la xapa i les gomes, que comporten un impacte ambiental i requereixen una cura especial perquè són residus tòxics

ARXIVAT A:
Judicial
Anar al contingut