Un any de l'explosió de Beirut amb acusacions d'obstruir la investigació

Van morir 200 persones, 6.500 ferits i milers de desplaçats que reclamen respostes

Un any després d'un del pitjors desastres al Líban, el país està immers en una greu crisi econòmica i no hi ha cap responsable identificat ni empresonat.

Quilos i quilos de nitrat d'amoni emmagatzemats al port de Beirut de manera totalment irregular van explotar. Més de dues-centes persones van morir i hi va haver 6.500 ferits i milers de desplaçats.

Les famílies de les víctimes reclamen justícia. Com Karlen Hitti que hi va perdre el marit, el germà i el cosí, tots ells bombers: "Això no és un estat; és la cova d'Ali Babà. No podem esperar res de bo, però, malgrat tot, ho seguirem intentant. Encara que estiguem cansats, res no ens aturarà. Ho seguirem intentant fins que descobrim qui ens va fer això. Només volem saber la veritat. Potser aleshores estarem menys enfadats."

L'obstinació dels familiars, però, topa amb una realitat encara més tossuda i implacable: molts testimonis no volen parlar. Un militar, un coronel de duanes, un intel·lectual i un fotògraf relacionats amb els fets han aparegut morts. El primer jutge instructor va ser apartat del cas i el segon ensopega amb tàctiques d'obstruccionisme polític i amb la immunitat dels diversos alts càrrecs que vol interrogar.

"Com es pot fer justícia si cada un dels funcionaris del govern libanès d'aquest país té immunitat? La immunitat protegeix des del funcionari ras fins als ministres, els membres del Parlament i els presidents del govern", es lamenta Nizar Saghieh, advocat i cofundador de l'ONG Legal Agenda.

Amnistia Internacional i Human Rights Watch acusen la classe dirigent de protegir polítics i funcionaris per eximir-los de la seva responsabilitat.

Aspecte del port de Beirut, on encara són ben visibles els efectes de l'explosió (Reuters/Mohamed Azakir)

El 4 d'agost del 2020, el port de la ciutat libanesa va saltar pels aires i es va endur mitja ciutat. La deflagració de milers de tones de nitrat d'amoni, un combustible molt perillós que es fa servir per fabricar fertilitzants i explosius, que duia sis anys emmagatzemat a l'hangar número 12 de les instal·lacions portuàries, va provocar la tragèdia.

El port de Beirut continua destruït i només s'han restaurat el 10% dels edificis de l'entorn que van resultar més afectats. Plou sobre mullat en un país en bancarrota, incapaç de formar govern degut a les disputes sectàries i que afronta la pandèmia sense prou mitjans sanitaris.

L'ONU ha alertat de la dramàtica situació. "L'economia està en caiguda lliure, les institucions estan patint; els serveis bàsics, enfonsant-se, i la població està en extrema necessitat", ha denunciat la vicesecretaria general de les Nacions Unides, Amina Mohammed, a la conferència internacional d'ajuda al Líban que s'ha fet a França.

ARXIVAT A:
Pròxim Orient
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut