Uber torna a Barcelona com a aplicació per demanar taxi, enmig dels recels del sector
Des d'aquest dimarts els ciutadans de l'àrea de Barcelona poden demanar un taxi a través de l'aplicació d'Uber

Uber torna a Barcelona com a aplicació per demanar taxi, enmig dels recels del sector

Funciona des d'aquest dimarts, i l'empresa assegura que ja s'hi han avingut 350 taxistes, tot i que no es podrà fixar el preu del servei prèviament

RedaccióActualitzat

Dos anys després de tancar, Uber torna a operar a Barcelona a partir d'aquest dimarts, però treballarà només amb taxistes i sense flota pròpia de vehicles.

Segons fonts d'aquesta empresa, ha pactat amb uns 350 taxistes perquè facin servir la seva aplicació per captar clients.

En principi, però, el preu que paguin aquests clients haurà de ser el mateix que marquen els taxímetres, no un preu fixat amb anterioritat, que és com funciona habitualment Uber.

Segons el portaveu de l'empresa, Yuri Fernández, l'operativa pactada amb l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat compleix la normativa vigent:

"El servei d'intermediació de taxis amb taxímetre compleix amb tots els requisits legals després de la notificació prèvia d'Uber a l'Institut Metropolità del Taxi el 24 de novembre del 2020, tal com indica el decret de la Generalitat."


La "tarifa 3"

L'Institut Metropolità del Taxi, l'IMET, ha advertit la multinacional que si no s'ajusta a les condicions que exigeix a la resta d'operadors, els taxistes que treballin per a Uber s'exposen a sancions.

El principal punt de conflicte està en la possibilitat de fer servir l'anomenada "tarifa 3", que sí que permet pactar el preu del trajecte prèviament, i que ja fan servir habitualment els taxistes.

Però l'IMET assegura que l'aplicació d'Uber no compleix amb els requisits per operar amb aquest sistema tarifari, mentre l'empresa confia en obtenir d'aquí a poc el vistiplau per poder fer-ho.

Un usuari de l'App de Uber
 

El sector del taxi, en alerta

Els clients podran pagar directament al taxista, però també podran optar per fer-ho a través de l'aplicació, cosa que ha aixecat recels en el sector del taxi, que creu que el que vol la companyia és rebentar preus.

De moment, el sindicat Élite, que va liderar el rebuig a aquesta empresa, ha qualificat d'"il·legal" aquest retorn a Barcelona i ha convocat per a aquest dimarts una assemblea per analitzar la situació.

També ha titllat de "traïdors" els taxistes que s'han avingut a treballar-hi, i ha reclamat "mesures urgents" a l'administració per evitar-ho.

Han dit que estaran amatents per si Uber se salta la llei, i que mobilitzaran els taxistes si ho fa. I fins i tot han afegit que, si cal, faran vaga durant el congrés de mòbils, previst per al juny.

A Madrid, Uber va aplicar fa un any amb el mateix sistema que ara s'ha començat a fer servir a Barcelona i assegura que a hores d'ara, uns 2.000 taxistes fan servir la plataforma.

El conflicte amb els VTC

Uber va deixar de treballar a Catalunya l'1 de febrer del 2019, quan va entrar en vigor el decret de la Generalitat que obligava a precontractar amb antelació els serveis dels vehicles de lloguer amb conductor, els VTC.

La tramitació i el debat d'aquest decret va generar una llarga i contundent vaga de taxistes a Barcelona, i també mobilitzacions dels treballadors d'Uber i Cabify.

Els taxistes van ocupar durant dies la Gran Via, mentre els conductors de VTC van instal·lar els seus cotxes a l'avinguda Diagonal.

Al darrere del conflicte hi havia la intenció de grans grups empresarials, a través de les aplicacions de mòbil, de quedar-se bona part dels viatges en cotxe amb conductor a l'àrea de Barcelona en detriment dels taxistes.

Dos manifestants aixequen una pancarta a Wall Street sobre l'abús d'Uber als conductors (Reuters)
Dos manifestants aixequen una pancarta a Wall Street contra els abusos d'Uber amb els seus conductors (Reuters)

Social Car i taxis elèctrics

Uber ha tornat a Barcelona amb una aplicació ampliada en què també es poden reservar i llogar vehicles particulars de Social Car, i consultar tota la informació del transport públic de la ciutat.

La fundadora de Social Car, Mar Alarcón, ha dit que els clients d'Uber tindran "accés prioritari als seus serveis".

És una aplicació que posa en contacte propietaris de vehicles que en fan poc ús i persones que eventualment en necessiten un, i assumeix la gestió econòmica i de l'assegurança.

Uber també ha dit que oferirà descomptes en les seves tarifes als taxistes que facin servir cotxes elèctrics, en concret dos models de Nissan, el cotxe Leaf i la furgoneta E-NV200.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut