Impressió artística del planeta al voltant d'Alfa Centauri B CH02. (Imatge:EFE)
Troben un planeta de mida similar a la Terra en el sistema estel·lar més proper a nosaltres (Imatge:EFE)
Berlín

Un equip d'astrònoms europeus ha descobert un planeta amb una massa una mica superior a la de la Terra orbitant una estrella en el sistema Alfa Centauri, el més proper al nostre, segons ha informat l'Observatori Austral Europeu.

RedaccióActualitzat
Un equip d'astrònoms europeus ha descobert un planeta amb una massa una mica superior a la de la Terra orbitant una estrella en el sistema Alfa Centauri, segons ha informat l'Observatori Austral Europeu.

Alfa Centauri és una de les estrelles més lluentes del cel austral i el sistema estel·lar més proper al nostre sistema solar, a només 4,3 anys llum de distància. Es tracta d'un sistema estel·lar triple, amb dues estrelles similars al Sol, Alfa Centuri A i B, orbitant a prop l'una de l'altra, i una estrella vermella dèbil, més distant, coneguda com a Proxima Centauri.

Es tracta, a més, de l'exoplaneta -és a dir, un planeta que no pertany al sistema solar- més lleuger descobert fins ara al voltant d'una estrella similar al Sol. Va ser detectat per l'instrument HARPS, instal·lat al telescopi de 3,6 metres ubicat a l'observatori La Silla, al nord de Xile.

El científic Stéphane Udry, de l'Observatori de Ginebra, ha explicat que l'exoplaneta orbita molt a prop de la seva estrella i "deu fer-hi massa calor per allotjar vida tal com la coneixem". També ha dit que aquest és el primer planeta amb una massa similar a la de la Terra que s'ha trobat al voltant d'una estrella similar al Sol i que "és possible que formi part d'un sistema en el que hi hagi més planetes".

Les observacions, que s'han fet al llarg de més de quatre anys, "han posat de manifest que hi ha un senyal diminut, però real, d'un planeta orbitant Alfa Centauri B cada 3,2 dies", ha especificat Xavier Dumusque, de l'Observatori de Ginebra, a Suïssa, i el Centre d'Astrofísica de la Universitat de Porto, a Portugal, i autor principal de l'estudi.

Els astrònoms van detectar el planeta al captar els petits balanceigs en el moviment de l'estrella Alfa Centauri B, generats per l'estrebada gravitatòria del planeta que l'orbita, que provoca que es mogui endavant i enrere no més de 51 centímetres per segon, 1,8 quilòmetres per hora, que és aproximadament la velocitat d'un nadó quan gateja.

"Aquest resultat representa un gran pas endavant cap a la detecció d'un planeta bessó a la Terra en els veïnatges immediats del Sol. Vivim moments emocionants!", ha exclamat el científic, que ha afegit: "És un descobriment extraordinari i ha obligat la nostra tecnologia a anar fins als límits!".