Madrid

Trànsit multa Tom Hanks i Julia Roberts per promocionar conductes temeràries en un cartell en què se'ls veu en moto sense casc

La llei de trànsit prohibeix expressament en l'article 52 "la publicitat en relació amb vehicles a motor que ofereixi en la seva argumentació escrita o verbal, en els seus elements sonors o en les seves imatges, incitació a la velocitat excessiva, a conducció temerària, a situacions de perill" o qualsevol altra circumstància que suposi una conducta contrària als principis de la llei.

Actualitzat
La DGT, en atribució de les seves competències, fa habitualment "un seguiment de la publicitat que es fa sobre qualsevol assumpte", no només la relacionada amb els cotxes, per assegurar-se del compliment d'aquest article de la llei i que els publicistes no usen comportaments que fomenten actituds contràries a la seguretat viària en les seves campanyes, han afirmat fonts de la Direcció General.

La multa a Tripictures, que es pot recórrer, crida l'atenció pels seus protagonistes, Tom Hanks i Julia Roberts, però no és cap excepció.

Des del 1985, quan es va establir aquesta prohibició, la sotsdirecció general de Formació per a la Seguretat Viària de la DGT, que té, entre els seves funcions, el control de la publicitat, ha tramitat 230 expedients.

A aquests expedients cal afegir les cartes d'avís que la DGT envia en els cassos més lleus als anunciants per comunicar-los que estan fomentant determinades conductes que poden ser perjudicials per a la seguretat viària.

Val a dir que, en l'altre plat de la balança, hi ha les cartes d'agraïment que la DGT envia als anunciants que promouen el compliment de la llei.

En el cas de la pel·lícula "Larry Crowne", de Tom Hanks i Julia Roberts, la imatge que ha provocat la multa és la dels dos protagonistes dalt d'una moto sense cascs, seguits d'una munió de "motards", tots amb els seus cascs posats i amb els llums de les motos encesos.

La DGT argumenta que aquest tipus d'imatges són innecessàries, ja que igualment s'hagués pogut fer posar cascs als dos protagonistes o bé haver-los fet baixar de la moto per evitar donar una imatge negativa.

En la seva última campanya de conscienciació de motoristes, al juny passat, la DGT ja va advertir que, a pesar d'haver baixat molt el percentatge de motoristes que no porten casc des del 2003, encara hi ha un petit percentatge que no se'l posen.

Els usuaris de moto morts el 2009 a les carreteres que no duien el casc va ser del 3%; en zones urbanes aquest percentatge va augmentar fins al 13%.

El 75% dels motoristes que moren ho fan a causa de ferides al cap. El risc de patir una lesió cerebral es multiplica per 3 si el motorista no porta el casc i té un accident. La probabilitat de sortir il·lès augmenta en un 20% en cas d'accident si es porta el casc posat.

Anar al contingut