Una conductora fent servir el telèfon mòbil
Les distraccions al volant són la primera causa d'accident (Pixabay)

Trànsit instal·la càmeres amb intel·ligència artificial per detectar si es parla pel mòbil

El nou sistema, juntament amb la incorporació de més radars, vol fer disminuir les víctimes de trànsit, que han estat 188 persones el 2021

RedaccióActualitzat

Les carreteres catalanes incorporaran més radars aquest 2022 i molts es reubicaran. El Servei Català de Trànsit ha anunciat que canviarà de lloc alguns dels 242 radars fixos repartits per tot el país. N'activarà 5 de nous, que seran radars de tram, i 24 de mòbils.

A més, farà circular tres noves motos espiell per controlar conductes inadequades i es faran patrullatges "més dinàmics".

Trànsit ha anunciat, com a novetat, un sistema per detectar l'ús del mòbil al cotxe que fa servir càmeres amb intel·ligència artificial instal·lades a peu de carretera. Es vol evitar les distraccions, que continuen sent la primera causa d'accident (23,5% dels casos).

El director de l'SCT, Ramon Lamiel, ha explicat que ja hi ha una prova pilot amb aquest equipament a les carreteres B-23 i C-58 i que només falta "activar el sistema sancionador".
 

Motoristes, ciclistes i vianants

Els accidents de trànsit a Catalunya provoquen que pràcticament hi hagi una víctima mortal cada 2 dies. El 75% dels morts són homes.

Més de la meitat d'aquestes víctimes són de col·lectius considerats vulnerables: motoristes, vianants i ciclistes. L'augment més alarmant és el dels atropellaments, amb 14 defuncions.

Això sí, les xifres absolutes revelen que els morts per culpa del trànsit de vehicles baixen. 188 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes durant el 2021.

Ara s'han incorporat a l'estadística les persones que van morir en zones urbanes. El balanç de víctimes que es va fer públic a principis d'any encara no les comptabilitzava.

El nou recompte suposa gairebé un 23% menys en zona interurbana i un 21% menys a les ciutats, comparat amb el 2019 (i no amb el 2020, on el confinament distorsionaria l'estadística).

Les dades són bones a les demarcacions de trànsit de Tarragona i Barcelona. A Girona i Lleida, en canvi, hi augmenta la mortalitat.
 

Les distraccions, la primera causa d'accident

Distraccions, infraccions i velocitat han estat la causa principal d'aquestes morts.

Juny, maig i octubre són els mesos més conflictius en relació amb la sinistralitat. I els divendres, les vigílies de festiu i els dies d'operacions especials, els més perillosos per circular, ja que hi ha més probabilitats de tenir un accident mortal.

Amb les noves mesures preventives anunciades, com ara l'increment de radars, el Servei Català de Trànsit confia a fer baixar aquestes dades. El 2023, el govern s'ha fixat l'objectiu de reduir almenys un 15% les víctimes mortals.

 

ARXIVAT A:
TrànsitPolicial
Anar al contingut