La campanya actualitza la imatge de la Queta, que va néixer el 2005
La campanya actualitza la imatge de la Queta, que va néixer el 2005

Torna la Queta: nova campanya pel català amb una cançó amb varietat d'accents

Amb l'eslògan "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure", la campanya inclou una cançó amb The Tyets, Koers i Marala Trio

RedaccióActualitzat

Aquest dimarts s'ha presentat la nova campanya del govern per fomentar l'ús del català. Una de les eines de sensibilització és un espot animat, que recupera la figura de la Queta, la boca saltadora. Ara es converteix en un personatge d'animació que pretén representar la diversitat de la societat catalana.

La voluntat de la campanya és demostrar que en totes les situacions es pot parlar en català. La cançó de l'anunci l'interpreten un conjunt de veus que representen la diversitat d'accents dels Països Catalans.

Hi ha Oriol de Ramon i Xavier Coca, del grup mataroní The Tyets; Kelly Isaiah, el cantant del grup lleidatà Koers, i també el grup Marala Trio, amb la valenciana Sandra Monfort, la mallorquina Clara Fiol i la santcugatenca Selma Bruna.

La campanya s'ha titulat "Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure", i s'ha estrenat al Palau Robert de Barcelona, amb la presència de la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà i la consellera de Cultura, Natàlia Garriga.


Una Queta actualitzada

La Queta es va estrenar el 2005 amb l'eslògan "Dona corda al català". Ara s'actualitza i es multiplica per encarnar diversos rols: com a professora, conductora d'autobús o venedora de xurros, entre altres personatges.

Amb un to que vol ser alegre i proper, la finalitat és modificar actituds lingüístiques i afavorir que tothom mantingui el català en contextos variats.

La proposta també compta amb la pàgina web Moltperparlar.cat on el govern ofereix recursos tant per mantenir el català com per aprendre la llengua.

La campanya durarà almenys dos anys, durant els quals s'aniran presentant versions de la Queta i es faran actes a tot el país. Per exemple, es vol crear la Queta de l'àmbit sanitari, o l'estudiant, entre altres.

Les 100 accions, a la meitat

La campanya és una de les cent propostes que el president Pere Aragonès va presentar el novembre passat per fomentar l'ús de la llengua.

El mateix govern n'ha fet balanç i ha assegurat que, de moment, n'hi ha 51 en marxa i 44 més que estan en "fase avançada d'execució". La iniciativa vol "garantir el present i el futur del català, l'aranès i la llengua de signes catalana".

Segons l'informe elaborat pel Departament de Cultura, les mesures que ja estan en marxa tenen a veure tant amb el sector audiovisual com amb l'àmbit de la formació dels treballadors públics o dels departaments d'Educació i Salut.

Per exemple, Educació "multiplica per deu l'oferta de places per al curs de formació de C2, de 400 a 4.500", tenint en compte que aquest nivell serà obligatori més endavant.

A més, es "consolida" la inversió de Cultura per a "grans produccions cinematogràfiques de qualitat i en català", i es manté la bonificació introduïda el 2022, d'1,5 milions per a pel·lícules amb un pressupost superior als 2,7 milions, enfront dels 600.000 del 2021.

També hi haurà 1,5 milions per a sèries de ficció en català, enfront dels 400.000 del 2021.

En l'àmbit de la Justícia, els Drets i la Memòria s'ha renovat la subscripció del conveni amb el Consell General del Poder Judicial per "acreditar el coneixement del català dels jutges".

Paral·lelament a aquest centenar de mesures, el govern "continua treballant per convertir en una realitat el Pacte Nacional per la Llengua", tal com es va comprometre al principi de la legislatura.

 

ARXIVAT A:
Català Generalitat de Catalunya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut