Territori sotmet a informació pública la millora de l'Eix Diagonal, entre Vilafranca i igualada

ACN Igualada.-El Departament de Territori i Sostenibilitat ha obert el procés d'informació pública del projecte de traçat de millora de la funcionalitat i la seguretat de l'Eix Diagonal, entre Vilafranca del Penedès i Igualada. Aquesta actuació afecta un tram de 31 quilòmetres i preveu una inversió estimada de 101 MEUR. Inclou la construcció d'un tercer carril i la implantació d'una barrera central fixa del tram entre Vilafranca del Penedès i Capellades i el desdoblament de l'actual carretera entre Capellades i Igualada. Es preveu la redacció del projecte constructiu durant el 2019 i l'inici de les obres durant el 2020, amb un termini d'execució de dos anys.

L'Eix Diagonal abasta una longitud de 65 quilòmetres. D'aquest recorregut, 11 quilòmetres tenen dos carrils per sentit -entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès- i 54 quilòmetres -entre Vilafranca i Manresa- tenen un carril per sentit. Aquesta infraestructura, que va entrar en funcionament el 2011, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, amb un 35% acumulat. A més, registra un percentatge elevat de pesants, del 12%.El projecte que ara se sotmet a informació pública preveu la implantació d'un tercer carril entre Vilafranca i Capellades i del desdoblament del tram entre Capellades i Igualada.El primer dels trams té una longitud de prop de 24 quilòmetres i registra un trànsit de més de 15.000 vehicles diaris. La solució proposada en el projecte és la implantació d'un tercer carril a la carretera, de manera que quedi una secció 2+1. Aquest model és una solució òptima per a intensitats de fins a 25.000 vehicles per dia, i permet ampliar els trams on es pot avançar -en aquest cas, d'un 20% a un 50%- i millorar-hi les condicions de seguretat en aquesta maniobra. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s'evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus.Les zones d'avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament al 50% per sentit. D'altra banda, en cas d'incidència, la calçada d'un sol carril tindrà l'amplada suficient per a permetre el creuament de dos vehicles. Aquesta solució és compatible amb un futur desdoblament de la carretera, si fos necessari.El tram entre Capellades i Igualada, de set quilòmetres de longitud, és el que té més trànsit de tot el corredor on s'actuarà, amb uns 20.000 vehicles diaris, que pot arribar a puntes de 24.000 durant l'estiu. Per adaptar aquest àmbit de l'Eix al trànsit que té actualment i al creixement previst, la solució que s'adoptarà és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació.En la major part del recorregut s'aprofitarà la carretera actual per formar els dos nous carrils de circulació, tret d'un tram d'orografia complexa, on la carretera va en paral·lel, entre el riu Anoia, a un costat, i la línia de Ferrocarrils de la Generalitat, a l'altre. En aquest cas s'ha previst la construcció d'una calçada amb els dos nous carrils entre els enllaços de Capellades i la Pobla de Claramunt, separada de l'actual a diferent nivell i que se situarà per sobre de la línia d'FGC mitjançant una estructura de nova construcció tipus pèrgola d'un quilòmetre de longitud i d'una amplada variable entre 11,5 i 23 metres. Aquesta solució tècnica vol minimitzar l'impacte en l'entorn i l'afectació en el curs fluvial.D'aquesta manera, la carretera actual passarà a ser la calçada sentit Vilafranca del Penedès de la nova via desdoblada i la nova calçada Igualada serà la construïda sobre la línia del ferrocarril.Estructures i treballs complementarisPel que fa a elements constructius, a banda de l'estructura singular a diferents nivell entre els enllaços de Capellades i la Pobla de Claramunt, es preveuen quatre nous viaductes: del Romaní, de Riudebitlles, del torrent de la Font d'en Planes i del Forn d'en Monner, de 25, 50, 103 i 165 metres de longitud, respectivament. Aquestes estructures tenen una amplada d'11 metres.També es preveu l'execució d'un nou vial per a la circulació de tractors i maquinària agrícola entre els enllaços d'Olèrdola i Vilafranca Sud, així com la millora dels camins paral·lels a l'actual C-15 per a facilitar la mobilitat d'aquests vehicles.Els treballs es complementaran amb la senyalització vertical i horitzontal, la instal·lació d'un nou sistema de senyalització variable per a la gestió de la infraestructura i l'execució de les mesures d'integració en l'entorn.El projecte se sotmet ara a informació pública, amb un termini d'un mes per a particulars i de dos mesos per a institucions i organismes oficials. Es preveu la redacció del projecte constructiu durant el 2019 i l'inici de les obres durant el 2020, amb un termini d'execució de 24 mesos. Els treballs, indiquen des de Territori, es desenvoluparan per fases per tal de minimitzar les afectacions a les persones usuàries de la carretera.Separació de fluxos entre Igualada i ManresaEl tram entre Igualada i Manresa, de 23 quilòmetres de longitud, és el que té menys trànsit del corredor, amb uns 9.500 vehicles diaris. En aquest cas, enguany s'ha reforçat la seguretat mitjançant la implantació d'una separació de fluxos, és a dir, s'ha col·locat una franja central de 35-50 centímetres, de color vermell i amb ressalts, delimitada per una línia blanca sonora a ambdós costats. Aquesta actuació permet reforçar la percepció per part del conductor de la separació dels sentits de la circulació.

Anar al contingut