CaixaBank-Bankia es fusionen: targetes, hipoteques i pensions, com afecta els clients

Jordina MolasActualitzat

CaixaBank ha oficialitzat la compra de Bankia, una marca que passa a la història i que anirà desapareixent progressivament. La nova entitat, que mantindrà el nom de CaixaBank, tindrà més de 20 milions de clients, 6.700 sucursals i més de 664.000 milions d'actius. Però com afectarà la fusió els clients actuals?

 

Què els passarà als clients de CaixaBank i Bankia?

Els experts apunten que els clients que ho notaran més són els de Bankia, perquè Caixabank és qui compra el banc nacionalitzat. Però uns i altres hauran d'estar atents a possibles canvis en alguns dels seus contractes. I en alguns punts en concret, gaudiran d'una "protecció" especial, perquè la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera que, amb la integració de Bankia, Caixabank pot tenir una posició de monopoli.

La CNMC identifica 86 punts, codis postals, on la posició de domini del mercat de la nova Caixabank (amb Bankia ja integrada) no deixa gaire alternativa als consumidors. Són municipis, en la gran majoria, a Madrid, el País Valencià i les illes Balears, on les xarxes d'oficines de les dues entitats se solapen més. CaixaBank s'ha compromès a no marxar del municipi si són l'única entitat present. En el cas on el risc de monopoli és més clar (21 dels 86 codis postals identificats), Caixabank s'ha compromés a mantenir les condicions als clients provinents de Bankia durant tres anys; és, sobretot, a les Illes, en punts com Palma, Andratx, Bunyola, Sant Joan, es Mercadal o Formentera.

Com a norma general, CaixaBank haurà d'informar els clients de Bankia de possibles canvis en comissions, amb un marge de 60 dies. I també hauran d'oferir alguna solució als clients que fins ara tenien accés a caixers automàtics d'altres entitats; Bankia tenia acords amb IGN, Banc Sabadell o la xarxa Euro6000. En canvi, la CNMC assegura que la integració de Bankia no presenta problemes de competència en el cas de les assegurances, els fons d'inversió o els de pensions. Tampoc veu majors problemes en la xarxa minorista, excepte en els 86 punts concrets que ha identificat.

 

Nòmines i targetes

D'entrada, els clients hauran d'ubicar quina serà l'oficina que els quedarà més a prop, perquè algunes s'acabaran tancant. I també hauran de repassar els productes que tenen contractats amb el banc i amb quines condicions. El Banc d'Espanya avisa aquests 20 milions de clients que tindrà la nova Caixabank que on s'ha d'estar al cas és en els comptes i targetes, que tenen data de caducitat o es renoven automàticament. Serà en aquest moment quan es podrien posar noves condicions. I en aquest camp, la nova entitat naixerà amb un bon pessic del mercat, amb uns 28 milions de targetes i més d'una quarta part de quota de totes les nòmines. Com passa ara, quan s'acaben aquests contractes, el banc pot imposar noves condicions o canviar les comissions que cobra.

El professor de banca Joan Anton Ros, de la Universitat Pompeu Fabra - Barcelona School of Management, explica que "la nova entitat li oferirà les seves condicions, però aquí sempre que hi hagi un canvi que no sigui favorable al client, això és l'avantatge, el client tindrà 2 mesos per poder canviar d'entitat".

Des del portal de comparativa d'hipoteques Credimarket.com es remeten a anteriors fusions, on les targetes "han seguit funcionant fins que han caducat" i "s'han pogut treure diners dels caixers del nou grup sense comissions". L'associació en defensa dels consumidors ADICAE demana que es respectin els drets dels consumidors i "que la nova entitat ofereixi nous avantatges i beneficis" als seus clients.

Hipoteques i préstecs

Per tranquil·litzar els clients, el Banc d'Espanya s'ha afanyat a recordar que els que tenen hipoteques i crèdits no han de tenir sorpreses, seguiran pagant les quotes i no se'ls pot canviar ni una coma del contracte fins que s'acabi. En el cas de la nova Caixabank comptarà amb un 28% de la quota de mercat d'hipoteques.

Una altra cosa són els productes que el banc hi ha vinculat i fan que el tipus d'interès els baixi. Ros alerta que "una cosa és que es respecti la vinculació, si el client manté la nòmina, el pla de pensions i unes assegurances, li han de respectar el tipus d'interès que tenia". Però afegeix que "si la nova entitat no té el mateix producte, aplicarà les seves condicions". I per això recomana que "si no està firmat, és millor que estigui dins el contracte. El que estigui contractualment es respectarà i el que no s'haurà de negociar amb la nova entitat".

Oficina de Caixabank
Oficina de Caixabank (ACN / Alèxia Vila)


Fons d'inversió i plans de pensions

Pel que fa als productes d'estalvi i inversió, fins al venciment es mantindran les condicions. Però si la nova entitat no té el mateix producte, tot fa pensar que li oferiran un fons d'inversió semblant, del mateix perfil ja sigui de renda fixa o variable. Els clients també han de tenir en compte que el traspàs de fons no tributarà ni tindrà cap repercussió fiscal. I també tindrà 2 mesos per decidir si accepta els canvis o no.

Tots els estalvis dels dipòsits estan garantits pel Fons de Garantia de Dipòsits fins a 100.000 euros per client i entitat i això es mantindrà igual.

Numeració dels comptes

Ros apunta que seran els clients de Bankia els que acabaran assumint més productes de Caixabank "perquè està molt ben establerta". I d'entrada, Credimarket dona per fet que els clients de Bankia seran els que canviaran la numeració dels seus comptes bancaris. Però de totes maneres, la majoria de clients saben què és passar per una fusió, perquè bona part d'ells venien de les caixes que es van fusionar.

Tant ADICAE com ASUFIN, l'associació dels usuaris financers, es mostren preocupats perquè un banc tan gran pot comportar riscos per als consumidors i demanen que es faci net amb tots els casos que tant Bankia com Caixabank arrosseguen als jutjats.

ARXIVAT A:
Banca
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut