Andana de l'estació de Sants, a Barcelona, el 23 de juny (ACN/Albert Cadanet)

Substituir avions per trens, la proposta de transport alternativa a l'ampliació del Prat

L'Ajuntament del Prat de Llobregat i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic presenten un estudi per potenciar el transport ferroviari

Substituir alguns vols pel transport ferroviari no només és possible sinó que seria una de les grans alternatives a l'ampliació de l'aeroport del Prat, i no condicionaria el seu desenvolupament com a hub o centre de connexions internacionals. Així ho asseguren l'Ajuntament del Prat de Llobregat i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).

L'estudi, que han presentat aquest dimecres, aposta clarament pel ferrocarril com a mitjà de transport per a tots aquells destins de radi curt i mitjà, de fins a 700 quilòmetres, com podrien ser Madrid, València, Pamplona o Montpeller.

Una llista que es podria ampliar amb millores en el sistema ferroviari. L'hipotètic enllaç entre Pamplona i l'anomenada "Y" basca, per exemple, situaria els destins de Bilbao i Sant Sebastià per sota la barrera de les quatre hores.

L'informe també constata que a Europa s'estan recuperant els trens nocturns per recorreguts de llarg abast, a partir de 800 quilòmetres. I assegura que aquí es podrien implementar fins a nou corredors susceptibles de ser operats amb aquesta fórmula, que unirien Barcelona amb 40 ciutats europees, com Sevilla, la Corunya, Lisboa, París, Roma, Frankfurt, Zuric o Amsterdam.


Estalviar 40.000 vols a l'any i 5 milions de passatgers

Segons l'alcalde del Prat, Lluís Mijoer, "tot Europa està apostant pel ferrocarril. Aquest estudi demostra que hi ha alternatives, i aquest xantatge del tot o res, de fer una ampliació com ells volen o res, no s'hi val, i no l'acceptarem".

El president de la PTP, Adrià Ramírez, afirma que "en el pitjor dels casos, el tren és tres vegades més net que l'avió, i per això Europa, en el context d'emergència climàtica actual, està tendint a canviar vols per trajectes ferroviaris sempre que sigui possible".  

Mijoler i Ramírez demanen que els 1.700 milions d'euros previstos inicialment per ampliar l'aeroport del Prat es destinin a millorar la xarxa ferroviària, per poder arribar de forma competitiva a més destins.

També apunten la necessitat d'unir per alta velocitat els aeroports del Prat, Girona i Reus. I demanen, justament, transferir la majoria de vols "low cost" del Prat a Girona i Reus.

Amb totes aquestes mesures, diuen, es podrien estalviar 40.000 vols a l'any i 5 milions de passatgers.

Mijoler i Ramírez han presentat l'estudi davant de l'estació "fantasma" del Prat, que han posat d'exemple de mala gestió i de promeses incomplertes. Es va construir el 2008 i havia de ser la gran estació intermodal. Ara per ara, està inacabada i els trens d'alta velocitat hi passen de llarg, sense aturar-se.

ARXIVAT A:
MobilitatAeroport del PratTransport públic
Anar al contingut