Submarins d'ús civil i petit format fabricats a Sant Cugat

L'empresa catalana Gutmar fabricarà submarins a la planta de l'antiga Delphi
Submarins d'ús civil i petit format fabricats a Sant Cugat
Sant Cugat del Vallès

Submarins d'ús civil i petit format fabricats a Sant Cugat

L'empresa catalana Gutmar fabricarà submarins a la planta de l'antiga Delphi
Anna Farrero Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

L'empresa nord-americana Triton ha triat Gutmar, una empresa catalana especialitzada en mecànica de precisió, per fabricar a Europa els seus submarins de petit format. Són submarins de dues a vint-i-quare places i molt buscats per a projectes de recerca científica, per investigació, per turisme i també per esbarjo de particulars amb cert poder adquisitiu --els seus preus oscil·len entre els 3 i 6 milions d'euros.

 Els submarins, segons ha explicat a TV3 el president executiu de Gutmar, Joan Martorell, fan quatre per dos metres i poden baixar a 300, 500 i 1.000 metres de fondària, i el preu oscil·la entre els 3 i 6 milions d'euros.

 

 

Aquest acord també ha obert la porta a la participació de Gutmar en altres projectes relacionats amb submarins, molt més ambiciosos tecnològicament, que s'aniran definint els pròxims mesos.

L'empresa Gutmar està en plena expansió. Fa un any i mig va decidir aprofitar els avantatges i incentius que va oferir la Generalitat i l'Ajuntament de Sant Cugat per reindustrialitzar la planta que va deixar buida la multinacional Delphi quan va tancar. Va ser llavors quan va planejar traslladar una part de la producció de la seva planta de l'Hospitalet. Segons explica el màxim responsable "La implantació no ha estat fàcil, però era estratègic per a l'empresa per consolidar la seva expansió... i ser creïbles com empresa gran i amb un creixement important".

 

 

Després de mesos d'obres, sanejament i inversions de més dos milions d'euros, la nova planta de Sant Cugat ja ha rebut les certificacions que necessiten els proveïdors d'Airbus --té 1.100 referències com a proveïdor únic--  i està preparada per al nou projecte.

Entre les inversions destaca també la compra d'una de les primeres màquines a Europa que permet fer les peces en vertical i horitzontal d'una sola tacada, minimitzant les possibilitats d'error a gairebé zero. La inversió en aquesta tecnologia va ser un dels punts claus per començar a treballar amb Triton i fer una de les peces més difícils i importants del seus submarins. Després de la col·laboració va arribar el contracte per fabricar i muntar-los a Sant Cugat.

També hi va ajudar la llarga experiència d'aquesta empresa fundada el 1951 per dos mecànics emprenedors i que, al llarg del temps i ja amb els fills al capdavant, s'ha anat diversificant i especialitzant a fer peces de sèries curtes, amb materials d'alta qualitat, molt tecnificades i que són vitals per als avions i helicòpters d'Airbus, la robòtica o la maquinària espacial i biomèdica.

 

 

La planta de Sant Cugat, que ocupa només una de les parts del que va ser la fàbrica de Delphi, suma ara uns cent treballadors entre enginyers i personal altament qualificat. Trenta provenen de l'antiga plantilla de Delphi, i amb el nou projecte del submarí es preveu contractar uns 50 treballadors més.

Gutmar comparteix recinte amb les altres empreses que també van decidir ampliar la seva capacitat productiva aprofitant els avantatges del projecte de reindustrialització de Delphi, que a més incloïa la recol·locació d'una part dels treballadors. La intenció era generar sinergies entre dues empreses productives i altament tecnològiques, com Gutmar i l'empresa de cablejats per a frens d'automoció JJuan, i dues empreses d'enginyeria com Guillera i Isee.

VÍDEOS RELACIONATS