S'inaugura l'AVE a la Meca després de set anys d'obres i un any i mig de retard

Entrarà en funcionament d'aquí una setmana i portarà 60 milions de passatgers l'any
S'inaugura l'AVE a la Meca després de set anys d'obres i un any i mig de retard

S'inaugura l'AVE a la Meca després de set anys d'obres i un any i mig de retard

Entrarà en funcionament d'aquí una setmana i portarà 60 milions de passatgers l'any
Redacció Actualitzat
Passatgers d'un dels viatges de proves del nou tren d'alta velocitat entre la Meca i Medina

Passatgers d'un dels viatges de proves del nou tren d'alta velocitat entre la Meca i Medina

Aquest dimarts s'inaugura finalment la línia de tren d'alta velocitat que uneix les ciutats santes de l'Aràbia Saudita, la Meca i Medina. És el primer tren d'alta velocitat construït en ple desert i arriba amb un any i mig de retard respecte a les previsions inicials.

Les obres han tingut retards i contratemps des del principi i han donat molts maldecaps al consorci de 12 empreses espanyoles que van guanyar el concurs per construir-la --entre d'altres, Renfe, Adif, Talgo i Indra-- per 6.700 milions d'euros.

 

Notícia relacionada - novembre 2011: Un consorci empresarial espanyol s'adjudica la construcció de l'AVE a l'Aràbia Saudita per 6.500 milions

Primer tren d'alta velocitat construït al desert

Al llarg dels set anys que han durat les obres, a aquestes empreses se'ls ha entravessat la sorra del desert. No hi havia cap experiència al món de construcció d'un tren d'alta velocitat en una zona amb tempestes de sorra i sota temperatures extremes.

També han hagut d'assumir els retards deguts a les obres complementàries i de condicionament de la línia i a les estacions comnstruïdes per altres empreses, a més dels sobrecostos i les desavinences que han sorgit entre els socis del projecte.

Notícia relacionada - gener 2012: L'AVE per a la Meca, el contracte més gran adjudicat a un consorci espanyol

 

Funcionarà d'aquí nou dies

La línia la inaugura aquest dimarts el rei de l'Aràbia Saudita, Salman bin Abdelaziz, i entrarà en funcionament efectiu el 4 d'octubre, d'aquí nou dies. De tota manera, es calcula que trigarà un any a estar a ple rendiment, quan portarà 60 milions de passatgers anuals.

El model de tren comprat és el Talgo 350 Haramain, que incorpora més de 30 tecnologies diferents per fer front a les temperatures extremes i la sorra del desert. La línia té 450 quilòmetres, que es recorreran a 300 quilòmetres per hora en menys de dues hores.

 

Adif i Renfe la gestionaran

La implicació espanyola no s'acaba amb la construcció: com passa a Espanya, l'operativa i el manteniment de la línia els farà Adif, i de l'explotació dels 35 trens que faran el recorregut se n'encarregarà Renfe, que per primera vegada en la seva història operarà fora d'Espanya.

La línia té cinc estacions: la Meca, Jiddah, l'Aeroport Internacional Rei Abdelaziz, la Ciutat Econòmica del Rei Abdullah a Rabiqh i Medina. El trajecte escurçarà a la meitat el que es triga ara per carretera.

Notícia relacionada - gener 2017: Polèmic viatge de Felip VI a l'Aràbia Saudita

Corinna i el rei d'Espanya

Malgrat la implicació espanyola en el projecte, no està previst que assisteixin a la inauguració representants destacats de l'estat espanyol, ni tampoc un altre rei, l'emèrit d'Espanya, Joan Carles, molt relacionat amb el projecte.

 

Precisament, en els últims mesos, unes gravacions fetes a la seva amant, Corinna zu Sayn-Wittgenstein, insinuaven que Joan Carles hauria cobrat comissions d'empreses espanyoles per haver ajudat a aconseguir aquesta obra.

Fa dues setmanes l'Audiència Nacional va arxivar el gruix de la causa sobre aquestes gravacions i va excloure que es pogués investigar Joan Carles. Pocs dies abans van ser PP, PSOE i Cs els que van frenar una investigació al Congrés sobre el mateix assumpte.

Notícia relacionada: Hisenda ven els Ferraris regalats pels Emirats Àrabs al rei Joan Carles per 440.000 euros