"Si no admets que surti aigua contaminada de l'aixeta, per què admets respirar aire tòxic?"

Fa nou anys que la majoria de barcelonins respiren partícules fines que superen els límits que marca l'OMS

Georgina PujolActualitzat

Des de fa 10 anys, l'àrea metropolitana de Barcelona incompleix els índexs de diòxid de nitrogen que imposa la Unió Europea. Un 70% dels contaminants que respiren els ciutadans prové del trànsit diari, sobretot dels vehicles dièsel.

Al gener es començaran a prendre mesures per reduir aquests nivells de contaminants, però fins ara pràcticament no s'ha fet res, com destaca el catedràtic d'Enginyeria Ambiental de la UPC José M. Baldasano:

Avui dia ningú admetria que l'aigua que surt de l'aixeta estigués contaminada, però en canvi sí que admetem que l'aire que necessitem fisiològicament per respirar estigui contaminat. És un dret bàsic, fisiològic i constitucional. El cotxe, en un 50 o 70 per cent, és responsable de les emissions atmosfèriques que hi ha a Barcelona, complementat pel port i l'aeroport.

 

Més del 50% dels cotxes que circulen per la ciutat són de fora de Barcelona. En 20 anys, s'ha multiplicat el nombre de vehicles que entren i surten diàriament de ciutats com Terrassa, Sabadell, Granollers, Mataró o Vilanova i la Geltrú. Bàsicament per anar a la feina o a estudiar i pel fet de no tenir una alternativa ràpida i eficient.

 

 

Fa nou anys que la majoria dels barcelonins respiren partícules fines que superen els límits que marca l'OMS. I el 48% dels ciutadans també estan exposats als nivells màxims de diòxid de nitrogen fixats per la Unió Europea.


"És una raó purament política, perquè cada cotxe és un vot"

Baldasano considera que Barcelona té un problema sistèmic de contaminació i critica la falta de coratge dels polítics per prendre mesures:

Sempre, a Barcelona ciutat, estem en valors superiors. És el que fa que tinguem un problema de contaminació crònica i sistemàtica. El tema es coneix, està mesurat, està diagnosticat i mai han tingut el coratge polític per prendre mesures sobre la qualitat de l'aire. És una raó purament política, perquè cada cotxe és un vot.

 

 

ARXIVAT A:
ContaminacióUnió EuropeaTrànsitTransport públic
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut