S'estavella al Nepal un avió de la companyia Yeti Airlines amb 72 persones a bord

L'aparell ha caigut al congost del riu Seti, a Pokhara, la tercera ciutat més important del país

Juli Rodés AlmerActualitzat

Un avió amb 72 persones a bord s'ha estavellat aquest diumenge al Nepal. Ha caigut al congost del riu Seti, a Pokhara, la tercera ciutat del país.

L'últim balanç provisional de víctimes facilitat per l'autoritat de l'aviació civil nepalesa parla de 68 persones mortes. És el pitjor accident aeri d'aquest segle al Nepal.

 

Un portaveu de la companyia Yeti Airlines, Sudarshan Bartaula, ha explicat a l'agència AFP que a l'aparell hi viatjaven 68 passatgers, entre els quals 2 infants, i 4 tripulants.

Yeti Airlines ha emès un comunicat que detalla les nacionalitats dels passatgers: 53 persones del Nepal, 5 de l'Índia, 4 de Rússia, 2 de Corea del Sud, 1 de l'Argentina, 1 d'Austràlia, 1 de França i 1 d'Irlanda.

Les operacions de rescat i cerca de l'avió sinistrat s'han suspès fins dilluns quan s'ha fet de la nit a la zona. Fins al moment s'han recuperat 68 cossos dels 72 ocupants que viatjaven a l'aeronau.

El Nepal ha decretat per demà dilluns dia de dol oficial per les víctimes del que ja és el segon pitjor accident aeri de la seva història.


"He vist que l'avió tremolava"

Khum Bahadur Chhetri, que ha vist l'accident des del terrat de casa seva, ha dit a l'agència Reuters: "He vist que l'avió tremolava, movent-se a l'esquerra i a la dreta, i de sobte el morro ha baixat en picat i ha anat cap al congost."

Un altre resident, Arun Tamu, ha explicat que "la meitat de l'avió és al vessant" i que "l'altra meitat ha caigut al congost del riu Seti", un fet que ha dificultat les tasques de rescat dels cossos.


Les imatges publicades a les xarxes socials permeten veure restes escampades de l'aparell en flames i una espessa columna de fum.

Aquestes són imatges de l'avió just un moment abans d'estavellar-se:


L'accident ha passat a Pokhara, al centre del país, entre l'antic aeroport d'aquesta població, de vols interns, i el nou, internacional, a 2 quilòmetres de distància.

L'avió feia un vol intern. S'havia enlairat de Katmandú i havia d'aterrar a l'aeroport nou, però ha acabat estavellant-se en una zona de vegetació a tocar del riu Seti, l'única no habitada en una zona eminentment residencial en què també hi ha escoles, hospitals i comerços.

 

La torre de control n'ha perdut el contacte a les 10.50 (les 6.05 a Catalunya), uns deu minuts abans d'aterrar, segons un comunicat emès per Yeti Airlines.

S'ignoren els motius de l'accident, que ha passat en un dia clar, assolellat, sense dificultats meteorològiques.

Yeti Airlines ha anunciat la cancel·lació de tots els vols previstos per a aquest dilluns, 16 de gener, "en dol pels passatgers que han perdut la vida" en l'accident, amb l'excepció dels vols d'emergència i de rescat.


Possible error en els flaps

Una possible causa de l'accident seria una configuració errònia dels flaps, la part mòbil de les ales que permet mantenir la sustentació de la nau quan ha de reduir la velocitat de creuer, com en el moment de l'aterratge.

Així ho ha assenyalat, en declaracions al 324, Marc Pérez, professor d'Enginyeria Aeroespacial de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC): "Si no estan configurats correctament, pot acabar passant que l'aeronau voli a una velocitat inferior a la necessària per mantenir-se a l'aire, i llavors faci aquest gir a l'esquerra o a la dreta, perdi tota la sustentació i caigui."


Un aparell habitual per a vols regionals

L'avió accidentat era un ATR 72, bimotor, que tindria 15 anys d'antiguitat, segons el portal Flightradar24.

L'ATR 72 és un avió impulsat per dues hèlixs, molt utilitzat arreu del món per nombroses companyies aèries.

Un avió ATR 72-500 de Yeti Airlines a l'aeroport de Pokhara el 12 d'abril del 2022 (Reuters / Nicolas Economou)

Està fabricat per l'empresa francoitaliana ATR (sigla d'Avions de Transport Régional o Aerei di Trasporto Regionale), integrada pel grup Airbus i el consorci Leonardo.


Pokhara, tercera ciutat del Nepal

Situada a uns 150 quilòmetres al nord-oest de la capital, Katmandú, Pokhara, amb uns 200.000 habitants, és la tercera ciutat més important del Nepal.


Arran d'aquest accident, el primer ministre del Nepal, Pushpa Kamal Dahal, ha convocat una reunió d'emergència del govern, segons ha informat en un comunicat.


El govern ha anunciat la creació d'un grup d'investigació sobre les causes de l'accident i se n'espera l'informe en un termini de 45 dies, segons ha explicat el ministre de Finances, Bishnu Paudel.


Les companyies del Nepal, prohibides a la UE

País muntanyós on hi ha vuit dels catorze cims més alts del món, el Nepal té per aquest motiu algunes de les pistes aèries més aïllades i amb més dificultat per aterrar-hi o enlairar-se'n.

La indústria aèria nepalesa ha crescut, els últims anys, precisament per transportar a regions remotes mercaderies i persones, entre les quals excursionistes i alpinistes.

Aquest creixement, però, no ha estat acompanyat de millores a l'hora de fer prediccions meteorològiques, en un país on el temps pot canviar sobtadament i afectar la navegació aèria.

També s'ha denunciat la manca d'infraestructures, de manteniment de les naus i de formació dels pilots.

En la seva llista de seguretat aèria, la Unió Europea prohibeix volar pel seu espai aeri, entre moltes altres, totes les companyies nepaleses.

Quinze accidents aeris en 20 anys

Des de principis de segle, abans d'aquest, al Nepal hi ha hagut una quinzena d'accidents aeris en què han mort almenys 248 persones.

El més recent, el 29 de maig de l'any passat, quan 22 persones van morir en estavellar-se un bimotor DHC-6 Twin Otter que s'havia enlairat de Pokhara per anar a Jomsom, destinació molt coneguda entre els amants del trekking.

Els controladors aeris en van perdre el contacte amb l'aparell, les restes del qual van ser trobades l'endemà a 4.400 metres d'altitud.

Arran d'aquest accident es va modificar la normativa per autoritzar només els vols que tinguin una previsió meteorològica favorable en tot el trajecte previst.

Abans d'aquest diumenge, l'accident aeri al Nepal amb més víctimes mortals del segle XXI era el que va passar el 12 de març de 2018, quan un avió d'una companyia de Bangladesh va estavellar-se abans d'aterrar a Katmandú. Hi van morir 51 de les 71 persones que viatjaven a bord.

El pitjor accident aeri de la història del Nepal va passar fa 30 anys, el 1992, quan les 167 persones a bord d'un avió de Pakistan Airlines van morir en estavellar-se l'aparell quan s'aproximava a l'aeroport de Katmandú.

Es dona la circumstància que Rabindra Adhikari, aleshores ministre de Turisme i Aviació Civil del Nepal, va morir en un accident d'helicòpter, el 27 de febrer de 2019, en què van perdre la vida 7 persones. L'aparell es va estavellar a 3.000 metres d'altitud a Pathibhara, a l'est del país.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut