Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Seat vol desembarcar a la Xina fabricant-hi el nou SUV elèctric Cupra Tavascan

Segons ha pogut saber TV3, es produirà a Hefei a través de l'aliança entre Volkswagen i la xinesa JAC

Iván Gutiérrez Actualitzat
TEMA:
Seat

El "somni xinès" torna a Martorell. Seat intentarà de nou el seu desembarcament al mercat automobilístic més gran del món a partir del 2024. Però, segons asseguren a TV3 fonts coneixedores del procés, no ho farà sota les seves sigles, sinó a través de la seva marca de gamma alta Cupra i fabricant el model elèctric Tavascan.

L'empresa assegura que el lloc de producció encara no està confirmat i que s'anunciarà en el seu moment, el que sí que està confirmat oficialment és que aquest model no es fabricarà en cap cas a Catalunya, tot i haver-se desenvolupat aquí.

El Tavascan és el nou SUV elèctric que Seat va confirmar a finals de març per a la marca Cupra, però que encara no tenia una planta adjudicada on produir-se. De moment, segons les mateixes fonts, el seu llançament serà únicament al mercat xinès, on es fabricarà i vendrà. El gran interrogant és si quan es llanci a Europa també vindrà de la Xina, pels diferents estàndards de qualitat.

Aquests són alguns dels serrells que li falten al projecte, que encara no està tancat del tot, i on Volkswagen sempre té l'última paraula sobre el què i el com. En tot cas, ara per ara ja hi ha enginyers de Seat treballant a Hefei, i se n'hi volen portar més des de Martorell per desenvolupar tasques per a tot el grup.

Imatge del prototip del Cupra Tavascan
Imatge del prototip del Cupra Tavascan (Europa Press)


Fabricar i vendre a la Xina: un camí difícil

Però vendre a la Xina no és gens fàcil, ja que el país obliga que totes les empreses locals, tot i estar impulsades per grups estrangers, hagin de tenir a l'accionariat un soci xinès. Per això Volkswagen té tres "joint ventures" (empreses conjuntes) amb socis xinesos, i una és amb JAC.

Fins fa uns mesos, l'empresa se la repartien a parts iguals JAC i Volkswagen però el passat mes de desembre, el grup alemany va ampliar la seva participació fins al 75% i fins i tot en va canviar el nom.

Per això, ara Volkswagen té més control sobre els seus plans. Alguns directius i enginyers de la marca espanyola ja fa mesos que s'hi han instal·lat i estan treballant en aquest projecte de Seat, que es farà a la fàbrica de Volkswagen a Hefei. Allà s'hi utilitza la plataforma MEB, on es fabriquen els elèctrics ID3 o Cupra Born, i que fins ara només s'ubicava a Zwickau, a Alemanya.


Per què Cupra i no Seat?

La decisió d'entrar al mercat xinès amb el nom de Cupra i no de Seat és, segons expliquen les mateixes fonts, per aprofitar el moment d'efervescència que viu el mercat automobilístic xinès de cotxes elèctrics. Consolidar-se en el mercat més gran del món i vendre cotxes és sinònim d'èxit per a qualsevol marca, tot i la dificultat.

Hi ha moltíssimes marques, sobretot xineses, que estan sorgint i en un mercat incipient Seat vol fer-s'hi lloc amb un nom diferent al propi, que en anglès vol dir "seient". Això, i el fet que Cupra sigui d'una gamma més alta, són les raons que han tingut més pes.

Però l'elecció del Tavascan tampoc és casualitat. És un SUV de gamma més alta que, per exemple, el Cupra Born (equivalent a un León) i que busca aproximar-se més a un Tesla o un Audi per captar el consumidor xinès que pot permetre's un elèctric.

Competir amb el Tavascan vol dir competir en un segment més alt i no tan disputat com els de gammes més baixes, on tampoc es vol posar obstacles al Volkswagen ID3 en un mercat hipercompetitiu com el xinès.

 

Cadena de muntatge de la planta de Seat a Martorell
Cadena de muntatge de la planta de Seat a Martorell (ACN/Àlex Recolons)

 

Els intents fallits de Seat a la Xina

Serà la tercera vegada que Seat tindrà models a la Xina, després dels intents fallits de mitjans dels noranta o la breu aventura de fa gairebé deu anys.

De fet, a Martorell s'hi van fer cotxes per a la Xina el 1994, a l'any d'inaugurar-la, com el Volkswagen City Golf (que en realitat eren models del Córdoba, al qual se li substituïa el logo de Seat pel de Volkswagen).

També s'han produït models de Seat a la Xina per peces, però al marge del seu control, ja que es van vendre els drets d'explotació de models antics. Ho feien empreses xineses com Nanjing, que produïen l'equivalent al primer Ibiza (i que en lloc de dir-se Seat Ibiza, es va dir Nanjing Yuejing Soyat) i el Toledo per part de la marca Chery (i que es va dir Windcloud). L'únic model que va persistir, però desvinculat de Seat, és el Toledo, que Chery va seguir explotant durant anys com a gamma baixa però segura.

El segon intent va ser fa deu anys, quan el llavors president de Seat, James Muir, anunciava a so de bombo i platerets que començarien a vendre a la Xina. I s'hi van exportar models del León amb l'objectiu de vendre'n uns 3.500, però els elevats costos aranzelaris van fer que només se'n venguessin 1.000 unitats, cosa que va posar fi a l'aventura xinesa l'any 2014. Els costos de transport i aranzels feien que un Seat fos més car que un Volkswagen.

L'intent en fals amb Merkel i Xi Jinping

Aquesta serà la tercera vegada, doncs, que Seat intenta vendre al mercat xinès, tot i que va haver-hi un intent en fals l'any 2019, i que a priori semblava l'aposta més ferma. Quan Seat vivia el seu millor moment, amb uns beneficis mai vistos, semblava el moment d'internacionalitzar-se per fi fora d'Europa amb la vista posada a la Xina.

I l'aposta va ser ferma, Luca de Meo viatjava a Berlín per oficialitzar la incorporació de Seat a la "joint venture" amb el grup Volkswagen i JAC en presència de la cancellera Angela Merkel i el primer ministre xinès Li Keqiang.

Un acord que també es va firmar a Espanya en presència del president del govern espanyol Pedro Sánchez i el xinès Xi Jinping, juntament amb el mateix Luca de Meo i el president del consorci alemany, Herbert Diess. Però el 2020, novament, Volkswagen va revisar els seus plans al mercat asiàtic i tot va diluir-se de nou. El somni xinès de Seat ara torna a ser una realitat. De moment.

ARXIVAT A:
Seat Xina

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut