Salut obre dos expedients a un sociosanitari de Barcelona per deficiències en l'atenció dels pacients

El centre Hestia Palau pot ser sancionat per almenys dos casos de deficiències en l'atenció als pacients o falta d'informació als familiars, i n'hi ha sis més en estudi

Ferran Moreno/Mireia SegúActualitzat

El Departament de Salut ha obert dos expedients sancionadors al centre sociosanitari Hestia Palau de Barcelona per almenys dos casos de deficiències en l'atenció als pacients o falta d'informació a les famílies. Segons ha pogut saber TV3, sis més estan ara mateix en estudi.

Fins ara, Salut ha rebut vuit queixes de ciutadans per la mort d'un familiar després de l'ingrés a Hestia Palau i són dues d'aquestes les que ja han arribat a la fase de conclusions preliminars.

Aquestes conclusions, que identifiquen presumptes faltes, permeten incoar un expedient sancionador. La Generalitat ja n'ha informat la Fiscalia, que està realitzant vuit investigacions.  

Una vintena les famílies s'han organitzat a través de les xarxes per denunciar el que consideren una mala praxi mèdica.

És el cas de l'Elena. El seu pare va arribar a Hestia Palau procedent de Sant Pau per recuperar-se d'un ictus. Estava lliure de covid. Assegura que "el seu estat vital estava perfecte, no revestia cap tipus de gravetat".

Amb l'ingrés a Hestia, però, la família deixa de tenir contacte amb el pare i amb el centre. No el va poder veure fins que al cap de 18 dies.

"El meu pare ja estava molt més deteriorat. La respiració era superagitada i el primer que em va dir és dona'm aigua."


Afegeix que li faltava higiene, estava desnodrit i pàl·lid.

"Amb tots els dies que va estar, ens van agafar el telèfon dues vegades."


I li van dir que el seu pare estava "trist, depressiu". Aquella mateixa tarda, després d'una convulsió, l'Elena va aconseguir que el traslladessin a Sant Pau. Allà li van confirmar que era positiu en covid i que havia arribat en unes condicions "bastants desfavorables": "Em diuen les seves constants són molt baixes, té el ronyó sec completament, deshidratat, i que no me'n vagi molt lluny que m'avisaran per acomiadar-me del pare."

L'endemà, el seu pare es va morir.

 

És un cas semblant és el de l'Antonio. La seva mare també venia de Sant Pau, contents de l'atenció, a recuperar-se a Hestia:  

"Tot va canviar. No em trucaven. Passaven 3 i 4 dies sense saber res d'ella. En un mes vam fer 3 videotrucades."


Després de 19 dies d'ingrés, l'aconsegueix veure. Però la seva respiració era molt agitada.

"Quant de temps va estar així? Quant de temps va haver de patir això?", es pregunta l'Antonio.


Va demanar que la traslladessin a Sant Pau, però la resposta va ser que "allà no li faran res", que "el que necessitava era confort".

"Qui va decidir que s'havia de quedar allà i havia de morir? Quatre hores després em truquen i em diuen que s'ha mort."

 

 

El sociosanitari Hestia Palau defensa la seva gestió

TV3 ha parlat amb els representants del sociosanitari. Eva Luque López, directora general Grup Hestia Alliance, assegura que "probablement la comunició ha estat la nostra mancança més important".

"Entenem que els familiars tenien una sensació de buit."


Però afegeix que "internament, la informació dels pacients ha circulat absolutament, perquè els registres estan complets".

Luque assegura que és "dur" que se'ls acusi que no han fet la higiene d'un pacient perquè, afegeix, "és mentida".

Pel que fa a la covid, Hestia Palau assegura que ha fet tests a tots els pacients i a tots els professionals.

ARXIVAT A:
Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut