Sabadell obre cinc expedients a l'empresa de neteja i recollida de deixalles i anuncia sancions de més de 20 MEUR

ACN Sabadell.-L'Ajuntament de Sabadell ha obert cinc expedients a l'empresa encarregada del servei de neteja viària i recollida de residus en aquesta ciutat, Smatsa, per haver incomplert el contracte de 21 MEUR signat l'any 2012 i haver generat un sobrecost de 4,3 MEUR. L'alcalde de la ciutat, Maties Serracant, ha explicat que han pres aquesta decisió després de conèixer els resultats d'una auditoria encarregada l'any 2017 que ha revelat que no s'havien implantat els dispositius GPS promesos per fer el seguiment de les rutes de neteja dels camions; que Smatsa hauria efectuat un 26% menys de tasques de neteja dels carrers de les especificades; o que hauria destinat 824.000 euros de més a serveis no relacionats amb Sabadell, entre d'altres irregularitats. El consistori ha exigit a l'empresa que apliqui el contracte i ha tornat a plantejar la possibilitat d'anul·lar aquesta concessió si la companyia no recondueix la situació. Així mateix ha indicat que els expedients oberts plantegen sancions que podrien arribar als 20 MEUR.

El procés d'auditoria que s'ha dut a terme ha permès al consistori elaborar cinc informes tècnics i jurídics que segons els responsables municipals posen de manifest que durant els anys 2014, 2015 i 2016, Smatsa hauria incomplert el contracte signat oferint en molts cassos un servei "deficient". El primer expedient està vinculat amb la forma de retribució dels serveis prestats per part la companyia. Smatsa hauria estat facturant al consistori segons el personal i la maquinaria utilitzats per executar cada actuació, i no per servei com es va acordar en la concessió. En aquesta línia ha detallat que l'empresa no hauria implementat de forma completa els sistemes de GPS promesos i per tant no s'ha pogut fer un control de les rutes que fan els camions i calcular el cost en base als serveis prestats. Perarnau ha dit que s'ha obert un segon expedient per aquest motiu i s'ha donat un mes a l'empresa per resoldre el problema. En aquesta línia ha assenyalat que tampoc es van fer tots els serveis contractats en neteja viària: "No s'ha netejat el 68% dels contenidors compromesos", ha relatat Perarnau.El consistori també ha obert tres expedients relacionats amb les liquidacions dels exercicis 2014, 2015, 2016. Perarnau ha posat com a exemple que l'any 2015 Smatsa hauria gastat 1,42 milions d'euros en serveis no relacionats amb Sabadell - campanyes, patrocinis i altres activitats -. "El contracte només contempla 217.000 euros destinats a tal finalitats i per tant suposa que va gastar 824.000 euros de més en aquest àmbit, que sumats als 3,5 MEUR conformem un sobrecost total de 4,3 MEUR", ha valorat. A més, el regidor ha detallat que hi ha 404.000 euros que no compten amb cap justificació documental i que no saben on van anar a parar. "Hem informat a la magistrada que instrueix el 'cas Mercuri' d'aquests fets", ha afegit. Perarnau ha detallat que l'any 2011 l'exregidor d'Espai Públic, Paco Bustos, va destituir el cap de serveis de residus, deixant la plaça vacant fins el 2014, quan es va eliminar aquesta figura. "Era la persona que havia de garantir i supervisar el compliment d'aquest contracte", ha remarcat. Per tot plegat el responsable de Serveis Municipals ha valorat que la impressió de l'executiu local és que Smatsa "mai va tenir intenció de complir el plec de clàusules". Per la seva banda, l'alcalde de la ciutat, Maties Serracant, ha advertit que l'empresa té l'obligació de complir amb l'oferta que va presentar en el seu dia: "Si tu no ets capaç de donar-hi compliment no haver-te presentat amb aquella proposta", ha criticat. Serracant ha advertit que l'Ajuntament "només està vetllant per les seves obligacions com a contractista perquè de no fer-ho estaria abandonant uns servei". En aquesta línia ha apuntat que no volen posar en dubte la professionalitat de la plantilla d'Smatsa que actualment està conformada per prop de 400 empleats. Un contracte sota sospitaL'empresa Smatsa i l'Ajuntament de Sabadell van signar un contracte perquè la companyia assumís la concessió del servei de neteja viària i recollida de deixalles a la ciutat l'any 2012 que es va xifrar en més de 21 MEUR, un 10% del pressupost municipal. L'acord, que té una durada de 20 anys, va tirar endavant quan l'exalcalde socialista Manuel Bustos, estava al capdavant del consistori. Tot i que en reiterades ocasions s'ha posat en dubte la legalitat d'aquest contracte, Smatsa ha seguit prestant el servei a la localitat de forma ininterrompuda. De fet, aquesta concessió forma part de la peça número 28 del 'cas Mercuri' que encara es troba en fase d'instrucció. "L'any passat ja vam iniciar un procediment per declarar nuls els plecs i anul·lar aquest contracte perquè considerem que no s'adequa a la Llei de Contractes que estableix que un contracte de serveis com aquest ha de tenir una durada màxima de sis anys i no de vint com fixa la concessió", ha apuntat Lluís Perarnau. El regidor ha explicat que la Comissió Assessora de la Generalitat havia d'estudiar la petició de l'executiu local i analitzar aquest expedient. "Es tracta d'una documentació que està en mans de la jutgessa que investiga el 'cas Mercuri' i a la qual l'Ajuntament encara no hi ha pogut accedir", comenta Perarnau que diu que fins que no finalitzi la instrucció de la peça relacionada Smatsa no es podrà reiniciar aquest procés. Amb tot, remarca que el govern local manté la seva voluntat de municipalitzar aquests servei i xifra l'estalvi de fer-ho en 1,5 MEUR.

Anar al contingut