Ryanair planteja tancar la base de Girona i els treballadors anuncien vagues

La companyia aèria irlandesa vol fer acomiadaments i ja té data per tancar dues bases a les Canàries
Ryanair planteja tancar la base de Girona i els treballadors anuncien vagues

Ryanair planteja tancar la base de Girona i els treballadors anuncien vagues

La companyia aèria irlandesa vol fer acomiadaments i ja té data per tancar dues bases a les Canàries
Juli Rodés Actualitzat
Ryanair planteja tancar la base de Girona i els treballadors anuncien vagues

Ryanair anuncia acomiadaments i tancament de bases i els sindicats convoquen vaga (Reuters)

Els tripulants de cabina de Ryanair a Espanya faran vaga al setembre, en dates que encara s'han de concretar.

La decisió arriba després que la companyia aèria irlandesa ha anunciat que farà acomiadaments i que tancarà dues bases a les Canàries, a Las Palmas i Tenerife, a partir del 8 de gener, a més del possible tancament de la base de Girona.

Ryanair ha comunicat aquestes decisions aquest dimecres, el mateix dia que es feia a Madrid la reunió de mediació entre l'empresa i els sindicats per constituir la taula negociadora del primer conveni col·lectiu a Espanya.

La reunió ha acabat sense acord i els sindicats han denunciat que Ryanair volia modificar les bases de constitució de la taula i, per exemple, traslladar les negociacions a Dublín.

 

Un avió de Ryanair a l'aeroport de València (Reuters)

 

El sindicat de tripulants de cabina Sitcpla i la Unió Sindical Obrera (USO) han anunciat la vaga "contra el comportament abusiu d'aquesta companyia", en paraules del secretari general d'USO-Ryanair, Gustavo Silva.

Des de Sitcpla, el vocal Manuel Lodeiro considera, a més, que "el victimisme" de Ryanair per les pèrdues "és injustificable", atès que és "una empresa en constant augment de beneficis".

També ha denunciat que la companyia aèria té "diversos processos oberts" de contractació de personal alhora que "vol efectuar acomiadaments".


Els pilots també podrien fer vaga

Aquesta contradiccio entre les ofertes de contractació i l'anunci d'acomiadaments també l'han denunciat els pilots de Ryanair a Espanya, que podrien fer vaga com els tripulants de cabina. 

Sotmetran la decisió a votació en els pròxims dies, arran de l'amenaça d'acomiadaments, que el Sepla xifra en un centenar de pilots.

En un comunicat, a més, considera que l'anunci d'acomiadaments és "inesperat, innecesari i sense motivació legal" i "producte d'una gestió nefasta".


Vaga també a Portugal

Ryanair també ha anunciat que tancarà la base portuguesa de Faro, que suposarà l'acomiadament de 120 treballadors. El sindicat SNPVAC de tripulants de cabina de Portugal ha anunciat cinc dies de vaga a partir del 21 d'agost. SNPVAC també acusa la companyia aèria irlandesa d'incomplir les condicions laborals pactades al novembre.


"Ens sobren 500 pilots"

D'acomiadaments en va parlar fa una setmana el conseller delegat de Ryanair, el controvertit Michael O'Leary, que va assegurar, en un vídeo enviat als treballadors, que la companyia haurà de prescindir de mig miler de pilots i 400 assistents de vol.

O'Leary va justificar la decisió per la pèrdua de beneficis, el retard en el lliurament de 30 avions 737 MAX de Boeing, que comptava amb tenir per aquest estiu, i la possibilitat que es produeixi un Brexit sense acord a finals d'octubre.

 

Passatgers de Ryanair a punt de pujar a un avió a l'aeroport londinenc de Gatwick (Reuters/Hannah Mckay)

 

Al primer trimestre d'aquest exercici fiscal, que va acabar el 30 de juny, Ryanair va tenir un benefici de 243 milions d'euros, un 21 per cent menys que un any abans.


Vaga de pilots de Ryanair al Regne Unit

Aquest dimecres, d'altra banda, els pilots de Ryanair al Regne Unit han anunciat cinc dies de vaga a finals d'agost i principis de setembre per demanar millores laborals.

En concret, han convocat una jornada de 48 hores el 22 i 23 d'agost (dijous i divendres) i una jornada de 72 hores del 2 al 4 de setembre (de dilluns a dimecres).

 

Els pilots britànics de Ryanair han convocat cinc dies de vaga a l'agost i el setembre (Reuters)

 

En un correu electrònic enviat als seus afiliats, el sindicat britànic de pilots de línies aèries BALPA ha informat que, en la consulta realitzada, hi ha hagut el 79,5 dels vots a favor de fer vaga.

Amb tot, el sindicat BALPA s'ha mostrat disposat a continuar negociant.

"Tot i el resultat de la votació sobre la vaga, BALPA continua compromès a trobar un pacte negociat i acordat a l'actual disputa".


Ryananir, per la seva banda, ha respost a aquesta convocatòria amb un comunicat en què assegura que la vaga té el suport de menys del 30 per cent dels pilots i que la meitat no són afiliats de BALPA.

"Aquesta acció de BALPA no és cap mandat dels pilots de Ryananir, arriba tot just deu setmanes abans del Brexit i causarà trastorns innecessaris en les vacances i els plans de viatge dels clients".


Ryanair va no reconèixer els sindicats com a interlocutors fins a finals del 2017 i durant el 2018 va signar convenis col·lectius amb sindicats de pilots de diversos països europeus.

Des de BALPA, però, s'ha denunciat que en països com Espanya, Irlanda, Suècia o Alemanya s'han fet "pocs progressos significatius, quan n'hi ha hagut".


Possible vaga de pilots a Irlanda

El sindicat irlandès de pilots FORSA-IALPA ha sotmès a votació la decisió de fer vaga. El resultat s'ha de saber aquest divendres. FORSA-IALPA parla de "frustració i decepció" dels pilots irlandesos de Ryanair arran de la falta de progrés en les negociacions salarials.