Rull defensa que la vinyeta suposarà un estalvi i descongestionarà el trànsit

Aquesta tarifa plana per circular es pagaria com un impost més i costaria entre 40 i 110 euros
Rull defensa que la vinyeta suposarà un estalvi i descongestionarà el trànsit
Barcelona

Rull defensa que la vinyeta suposarà un estalvi i descongestionarà el trànsit

Aquesta tarifa plana per circular es pagaria com un impost més i costaria entre 40 i 110 euros
Ivan Gutiérrez Actualitzat

Quina via escollir per anar de Barcelona a Lleida per carretera? Hi ha tres opcions: l'autopista, l'autovia o la carretera nacional, però la majoria d'usuaris tenen pocs dubtes a l'hora de triar. L'autovia és l'opció preferida pels gairebé 30.000 vehicles que transiten diàriament, de mitjana, per l'A-2, a diferència dels només 7.800 que passen per l'autopista amb peatge, tot i tenir més capacitat.

Això podria canviar amb l'eliminació de peatges. El govern avança en la creació d'una vinyeta, és a dir, un pagament anual que farien aquells vehicles amb uns certs quilòmetres per tenir accés il·limitat a totes les vies, incloses aquelles que ara són de peatge. Un estudi elaborat per la conselleria de Territori estima que l'eliminació de les barreres de pagament ajudaria a descongestionar les carreteres i les autovies i, per tant, a reduir els accidents.

De fet, la conselleria assegura que també suposaria un estalvi per a l'administració, per tots els diners que ara es destinen als peatges a l'ombra; permetria recaptar més per a noves infraestructures i, fins i tot, evitaria els desdoblaments d'unes quantes vies. Ho ha dit el conseller, Josep Rull:

"L'autopista, en aquests moments de peatge, està molt per sota de la seva capacitat. No té sentit que s'hagi de desdoblar una via al costat, lliure de pagament, perquè la via principal ja serà lliure."

Aquesta tarifa plana per circular, que el govern vol implantar a partir del 2019, es pagaria com un impost més i costaria entre 40 i 110 euros. Segons un estudi del govern, ajudaria a descongestionar carreteres i autovies menys capacitades, ja que s'aprofitarien millor les autopistes, ara infrautilitzades, per ser de pagament.

Actualment, el que es gasta en pressupost de carreteres són 185 milions en peatges a l'ombra, 70 milions en peatges ordinaris, 49 milions en bonificacions i 34 milions en noves actuacions d'infraestructura a carreteres.

 

Adeu al peatge: el govern implantarà la vinyeta, un sistema de pagament anual

 

Un altre exemple seria el tram Masnou-Calella passant per Mataró. En aquest cas, hi ha dues opcions: la C-32, que ara és de pagament i acull uns 34.800 vehicles de mitjana, i la Nacional II, que voreja la costa i per on circulen 24.400 cotxes tot i ser més estreta, tenir ciclistes i ser més perillosa pel pas de camions.

Això canviaria radicalment si s'aixequen els peatges. La C-32, ara sense peatge, passaria a tenir 46.000 cotxes i la nacional baixaria fins a 9.500 cotxes. En definitiva, es preveu que l'ús de les autopistes que ara tenen peatge creixeria un 24% i el trànsit a les carreteres paral·leles disminuiria un 50%.

 

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut