Rodalies de Catalunya perd 10 milions de viatges en una dècada
Mentre que el transport públic a l'àrea de Barcelona augmenta any rere any, Rodalies en global perd viatgers. L'R3 de l'Hospitalet a Puigcerdà, per exemple, té els mateixos passatgers que el 1980
Rodalies de Catalunya perd 10 milions de viatges en una dècada
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Rodalies de Catalunya perd 10 milions de viatges en una dècada

Mentre que el transport públic a l'àrea de Barcelona augmenta any rere any, Rodalies en global perd viatgers. L'R3 de l'Hospitalet a Puigcerdà, per exemple, té els mateixos passatgers que el 1980

RedaccióActualitzat

La confiança dels usuaris en el servei de Rodalies ha baixat considerablement els últims anys, i cada vegada té menys usuaris. En una dècada ha perdut 10 milions de viatges. És la conseqüència més punyent d'un servei que pateix greus manques d'inversió i de manteniment.  Aquest dimecres TV3 desvelava un dels aspectes més amagats i, de fet, assumits inconscientment com a inevitables: el centenar llarg d'incidències que provoquen retards que ja s'han convertit en crònics.

L'R3, la línia que va de l'Hospitalet de Llobregat a Puigcerdà, tenia el 200626.286 usuaris diaris, i el 2014, l'últim any amb dades disponibles, en va tenir 22.572, gairebé 4.000 menys cada dia, una xifra molt similar a la que hi havia el 1980. Encara amb via única, aquesta línia és la que està pitjor, perquè acumula 31 punts crítics que obliguen els trens a anar més lents, gairebé una quarta part del total d'avaries i incidències pendents de resoldre a la xarxa viària d'Adif a Catalunya. En aquesta línia els retards estan assegurats, i són, per exemple, d'un mínim de 16 minuts al Figaró.

Però altres línies més cèntriques no estan pas gaire millor. Per exemple, l'R1, que va de Molins de Rei a Maçanet-Massanes passant pel Maresme, ha passat de 108.856 viatgers diaris el 2006 a 93.738 el 2014. Fins i tot l'R2, que va de Sant Vicenç de Calders a Maçanet-Massanes, i que és la més utilitzada, està estancada al voltant de 126.000 viatgers diaris. Molts d'aquests retards s'han acabat incorporant als horaris oficials, de manera que s'ha amagat bona part dels efectes negatius de moltes d'aquestes incidències, la solució de les quals supera, en alguns casos, els 10 anys de retard.

Això passa mentre el transport públic en global a l'àrea de Barcelona augmenta any rere any. I no només a l'àrea de Barcelona; també altres transports públics han ocupat part de l'espai perdut pels trens de Renfe. Per exemple, la xarxa d'autobusos exprés va duplicar les freqüències entre Vic i Barcelona l'estiu passat.

 

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut