Els compradors han anat a les botigues de luxe de Guangzhou (Efe/Alex Plavevski)

"Revenge spending": els xinesos rics es llancen a gastar després del confinament

La indústria del luxe representa un 4% del PIB europeu i una tercera part són compradors xinesos

Sílvia MateuActualitzat

Després d'una llarga quarantena, la setmana passada hi va haver llargues cues a botigues de luxe de la Xina, com Chanel a Hangzhou o Hermès a Guangzhou, cues de xinesos com les que no fa tant es podien veure al passeig de Gràcia de Barcelona.

Els que s'ho podien permetre havien acumulat moltes ganes de comprar i també de lluir les fotos de bosses i roba caríssimes a Weibo, la xarxa social més destacada a la Xina.

La marca francesa Hermès va ingressar gairebé 2,5 milions d'euros en només un dia d'obertura a Guangzhou, un rècord mai vist a cap botiga xinesa. Amb els vols aturats, les compres internacionals s'han de convertir en nacionals. La xifra, no oficial, la va donar el diari nord-americà especialitzat en moda Women's Wear Daily.

 

Els últims anys, més d'una tercera part de la venda de productes de luxe ve dels clients xinesos. A Europa, la indústria del luxe i la gamma alta representa un 4% del PIB, amb una contribució anual de gairebé 800.000 milions d'euros, i dona feina a més dos milions de persones, segons un informe de l'Aliança Europea d'Indústries Culturals i Creatives, ECCIA, que aplega més de 600 marques i empreses de luxe d'una dotzena de països europeus.

 

Una botiga d'Hermès en un centre comercial de Wuhan (Reuters/Aly Song)

 

Impossible compensar les pèrdues

El concepte "revenge spending" ("despesa de revenja") es va utilitzar per descriure el consum que es va desfermar a la Xina a la dècada del 1980, després de la Revolució Cultural. Ara s'ha recuperat per descriure el comportament dels clients de luxe amb butxaques plenes de diners, després de setmanes sense poder anar de compres, segons explica Amrita Banta, directora de la consultora Agility Research, a la revista Fortune.

Això mentre l'economia xinesa ha registrat una caiguda del 6,8% del PIB al primer trimestre, el primer retrocés des del 1976.

 

Es calcula que les pèrdues per a la indústria del luxe poden arribar aquest any als 40.000 milions d'euros, segons un informe de Boston Consulting Group i Sanford C. Bernstein.

La pandèmia ha fet caure la confiança del consumidor, a excepció dels més rics, que mai es veuen afectats.

"Els consumidors xinesos són més optimistes que els d'Europa i els dels Estats Units, perquè allà ja ha passat el pitjor del brot", segons ha dit el gerent a Xangai de la consultora Kantar Worldpanel, Jaso Yu, a la revista Quartz.

Però ningú confia en cap eufòria consumista que pugui compensar les vendes perdudes durant el confinament. Hi ha clients que no tornaran, de moment, als centres comercials.

ARXIVAT A:
ConsumCoronavirus Estat d'alarmaXina
Anar al contingut