Resolen el misteriós robatori a l'escultor Apel·les Fenosa 33 anys després

Dues peces desaparegudes el 1986 retornen al propietari legítim: la Fundació Apel·les Fenosa
Resolen el misteriós robatori a l'escultor Apel·les Fenosa 33 anys després
El Vendrell

Resolen el misteriós robatori a l'escultor Apel·les Fenosa 33 anys després

Dues peces desaparegudes el 1986 retornen al propietari legítim: la Fundació Apel·les Fenosa
Actualitzat
TEMA:
Art
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Un robatori d'art que ha trigat 33 anys a resoldre's. Es tracta de la misteriosa desaparició de dues peces de l'escultor Apel·les Fenosa de les golfes de la casa que l'escultor i la seva dona, Nicole, tenien al Vendrell. Va passar l'any 1986.

La parella vivia a gran part de l'any a París, i va ser qui s'encarregava de tenir cura de la casa mentre era buida qui es va adonar que algú havia forçat la porta i havien desaparegut dues obres.

Es tractava de dues peces de bronze amb Sant Jordi com a protagonista: "El relleu de Sant Jordi" (d'uns 200 quilos) i "Saint Georges et le petit Dragon" (d'uns 80 quilos).

Nicole va tornar de París per fer la denúncia del robatori i també difusió a la premsa.

Mai més se'n va saber res fins al desembre del 2013. Va ser en una casa de subhastes de París. Nicola Plescoff, un galerista d'art apassionat per l'obra d'Apel·les Fenosa, adquireix l'escultura. Tenia la pàtina molt malmesa i la numeració manipulada, de manera que no es podia certificar si era una de les escultures robades de Fenosa.

Però al cap de pocs mesos, la mateixa casa de subhastes tenia previst treure a la venda una altra obra de Fenosa i… voilà! Es tractava d'"El relleu de Sant Jordi" i mantenia intacta la numeració.

"El relleu de Sant Jordi"


Nicolas Plescoff:

"Quan vaig veure la peça, amb la mateixa pàtina, em vaig dir, és estrany. Vaig anar a mirar de seguida el 'catàleg raonat' que va fer la Nicole Fenosa i vaig veure que el número corresponia a aquella obra, que era la que havien robat als anys 80 a la Fundació. Vaig trucar de seguida al Miquel (Josep Miquel Garcia, director de la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell) i li vaig dir: atenció amb aquesta peça, i també amb la que vaig comprar al desembre, que també era robada."


Josep Miquel Garcia també explica:

"El seu aspecte era terrible, era una peça rovellada completament, sense cap mena de sensibilitat per la seva preservació, que ens va donar l'alerta per denunciar-ho. Ha estat una manera de verificar que tenim una documentació perfecta, que permet casos com aquest."


Estirant el fil de com arriben les escultures a la casa de subhastes, la investigació porta la policia a relacionar el cas del Vendrell amb un altre robatori d'art a París el 2006, i el jutge ordena precintar les obres fins que no s'acabi la instrucció del cas.

FInalment, després de 33 anys de la seva desaparició, el jutge ha ordenat tornar les obres als seus legítims propietaris: la Fundació Apel·les Fenosa, ja que l'escultor va morir l'any 1988 i la Nicole ho va fer el 2012.

Nicolas Plescoff i Yolanda Bassa, amb "Saint Georges et le petit Dragon"

Nicolas Plescoff ha actuat com a apoderat de la Fundació per dur a terme el desprecintatge, i l'acompanyava l'advocada de la fundació, la Yolanda Bassa, del bufet Bassas&Clemenceau:

"De moment es quedaran aquí (a París), a la galeria del senyor Plescoff. La fundació hi té una gran amistat, li fa total confiança. De fet, gràcies a ell s'ha pogut descobrir-ho. Una ja està exposada –Saint Georges et le petit Dragon- i l'altra s'ha de restaurar, perquè està en condicions bastant dolentes."


Són les dues primeres peces d'Apel·les Fenosa que es poden recuperar després d'un robatori; un final feliç, que ha hagut d'esperar més de 30 anys.

ARXIVAT A:
Art

VÍDEOS RELACIONATS