Repensant els continguts digitals: cap als formats del futur

Sabem que el futur dels continguts és a internet, però ningú no sap encara com seran aquests continguts digitals en el futur. Aquesta idea ha planat durant la sessió "Continguts digitals: nous reptes per a la indústria dels media" que s'ha fet aquest dimarts al BDigital Global Congress. Com ha de ser un espot per a mòbil? I un capítol de la teva sèrie preferida? Es gravarà per a televisió i després per a mòbil? "Les agències de publicitat ens passarem el temps testant. Testarem i testarem. Ens equivocarem fins que trobem la pedra bona." Així ho ha dit Jordi Urbea, director de l'agència OgilvyOne/Interactive. Però qui decidirà quina és la pedra bona? Doncs, a partir d'ara, el consumidor serà qui tindrà la paella pel mànec. Un consumidor convertit en prosumidor, un generador de continguts.
Barcelona/ Victòria Miró Julià

Repensant els continguts digitals: cap als formats del futur

Sabem que el futur dels continguts és a internet, però ningú no sap encara com seran aquests continguts digitals en el futur. Aquesta idea ha planat durant la sessió "Continguts digitals: nous reptes per a la indústria dels media" que s'ha fet aquest dimarts al BDigital Global Congress. Com ha de ser un espot per a mòbil? I un capítol de la teva sèrie preferida? Es gravarà per a televisió i després per a mòbil? "Les agències de publicitat ens passarem el temps testant. Testarem i testarem. Ens equivocarem fins que trobem la pedra bona." Així ho ha dit Jordi Urbea, director de l'agència OgilvyOne/Interactive. Però qui decidirà quina és la pedra bona? Doncs, a partir d'ara, el consumidor serà qui tindrà la paella pel mànec. Un consumidor convertit en prosumidor, un generador de continguts.
Actualitzat

Pel que fa a la publicitat, el director d'OgilvyOne, l'agència d'internet de Bassat, ha pronosticat un canvi de paradigma. "S'ha acabat el GRP, el gran rotllo patatero", ha sentenciat. "Res d'espots rodats a llocs remots del planeta, aquells espots que semblen fets perquè alguns passin unes vacances pagades." En lloc d'això, ha posat com a exemple de futur la campanya "Evolution" de Dove, que a més de guanyar un premi a Canes ha tingut milions de visites a YouTube.

Urbea ha pronosticat que la publicitat per internet serà més barata de produir, que estarà molt més sotmesa a l'aprovació o desaprovació del públic i que això farà que les campanyes caiguin ràpidament per ser substituïdes per d'altres de noves. A més, i no sense un punt mofeta, ha afegit que caldrà que les idees troncals d'una campanya es pensin per a tots els mitjans des de l'inici. "Si us plau res de: Ara adapta-m'ho a un bàner, baratet i rapidet", ha conclòs.

Pel que fa als productes audiovisuals, el director d'Interactiva, Santiago Miralles, ha parlat dels experiments que s'han fet amb èxit amb la sèrie "A Pera picada" de TV3 o d'alguns gags del "Polònia" rodats expressament per a internet, o de la docusèrie "Els diaris de Pascal", de la qual se n'ha fet un blog, se n'han ofert resums per mòbils o a través del tv3minuts, entre d'altres aplicacions.

El director de Bitlonia.com, Josep-Lluís de Gabriel i Eroles, ha anat més enllà i ha parlat de l'èxit de campanyes publicitàries basades en les idees llançades pels consumidors, com la que es va fer per promocionar el centre comercial Gran Via 2 i que va aconseguir traspassar fronteres. És el cas de l'anunci de la "columna revel", aquella columna del pàrquing de Gran Via 2 que volia "acariciar" el teu cotxe i que va inspirar un gag al programa "APM? (Alguna pregunta més?)" de TV3. També és el cas de la iniciativa dels "Aparcamarits" que va engegar el centre, que va inaugurar un espai per deixar els marits mentre s'anava a comprar i que es va convertir en notícia a molts mitjans de la premsa escrita. El director de Bitlonia.com ha volgut subratllar que ara ja no és certa aquella màxima que deia que en publicitat cal assumir que la meitat de la inversió es perd, ja que en el món digital es pot controlar el rendiment al cèntim. Urbea ha coincidit en aquest punt i ha apuntat que mentre que a Anglaterra aquest any els mitjans multiplataforma ja han superat en inversió publicitària a la televisió, a Espanya aquests mitjans només s'enduen un 6% de la inversió.

Els nous reptes

Però són digeribles espots de 20 segons abans d'un vídeo per mòbil? El director de la CCMA Interactiva, Santiago Miralles, ha opinat que no, i ha reclamat als professionals de la publicitat espots de 3 o 4 segons de durada concebuts per a aquests mitjans. "Hi ha molt de camp per explotar", ha insistit. De fet, Miralles ha subratllat el futur que té el consum de continguts a través d'internet i ha exposat que lesdescàrregues de continguts de TV3 i Catalunya Ràdio han crescut un 300% i un 200% respectivament enfront de l'augment del 2% de consum de televisió en els últims 17 anys. Miralles ha afegit que aquestes descàrregues ja representen un volum de milions d'hores d'àudio i 700.000 hores de televisió trimestrals.

Miralles també ha subratllat que per fer possibles aquests continguts digitals en molts casos cal repensar els mateixos continguts i que això implica nous reptes d'organització, econòmics, de formació i també salarials, ja que professionals de diferents mitjans i amb diferents marcs laborals han de treballar plegats per a un mateix projecte. D'altra banda, ha defensat el paper dels "partners" externs a l'hora de créixer.

Floreta per a la CCMA

Al final de la sessió, Xavier Kirchner, Director de Prospectiva –Telefónica I+D, ha afirmat que encara que els catalans no som massa proclius a reconèixer els nostres mèrits, calia remarcar la tasca de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals pels recursos que dedica a investigar què es pot arribar a fer en continguts per a mòbil.

El contrapunt crític l'ha posat Enric Sierra, en qualitat tant de representant del Col·legi de Periodistes, on és president de la Comissió de Nous Mitjans, com de lavanguardia.es. Sierra ha proclamat que els usuaris ja s'han convertit en fonts d'informació "encara que això destoroti els periodistes", ha demanat a tots un esforç per prestigiar els professionals del sector "que durant anys hem estat considerats uns freakies", ha reclamat una banda ampla amb uns preus més a l'abast de tothom a Espanya i ha suggerit la necessitat de crear la figura del "padrí" per aconseguir vèncer la fractura tecnològica que s'està produint entre els que ja són internautes i els que no estan entrant en aquest món. Sierra tampoc s'ha oblidat de la televisió a través d'internet. "Abans de venir aquí, jo mateix he volgut veure la conferència inaugural del Congrés i… Què voleu que us digui? Encara hem d'aprendre molt".

NOTÍCIES RELACIONADES