Barcelona

Renfe desconeix l'origen dels talls elèctrics que han atrapat dos trens en un túnel de la plaça de Catalunya

Dues desconnexions elèctriques de tres minuts, de causa desconeguda, han estat l'origen del caos d'aquest dilluns al matí a la xarxa de Rodalies de Renfe. Les línies 1, 3, 4 i 7, és a dir, totes menys la 2, han funcionat amb retards d'entre 20 i 40 minuts. Les incidències han afectat 33 trens i més de 9.000 passatgers. La pitjor part se l'han endut els dos combois que han quedat aturats al túnel de la plaça de Catalunya. Un tren ha pogut reprendre la marxa al cap de mitja hora, però l'altre s'hi ha quedat durant gairebé una hora. Una viatgera ha estat evacuada en ambulància per un atac d'ansietat. A primera hora de la tarda, Renfe ha donat per restablerta la freqüència de pas a Rodalies.

Actualitzat

L'avaria s'ha produït cap a un quart d'onze del matí, quan la falta de fluid elèctric entre les estacions de l'Arc de Triomf i la plaça de Catalunya, a Barcelona, ha deixat atrapats en un túnel els passatgers de dos trens de Rodalies. Un dels combois acabava de sortir de la plaça de Catalunya, mentre que l'altre, provinent de Sants, ha quedat parat al túnel abans de poder-hi arribar.

Tots dos trens han estat atrapats al túnel, a les fosques, abans de poder reprendre la marxa, cosa que, segons alguns testimonis, ha provocat moments d'angoixa entre alguns passatgers, que s'han queixat de falta d'informació.

Retards generalitzats

L'avaria ha causat, de retruc, retards generalitzats a totes les línies de Rodalies de Barcelona, excepte la 2. La 1, que va de l'Hospitalet a Maçanet; la 3, de l'Hospitalet a Vic; la 4, que comunica l'Hospitalet amb Manresa, i la 7, que va de l'Hospitalet a Martorell, han acumulat retards d'entre 20 i 40 minuts.

El sistema d'autoprotecció, causa de l'avaria

Segons un portaveu de l'Adif, la falta de fluid elèctric que ha provocat problemes tot el matí a les línies de Rodalies s'ha originat quan s'ha disparat el sistema d'autoprotecció de la línia elèctrica, per motius que encara es desconeixen.

El gestor d'infraestructures ha explicat que el sistema d'electrificació ha patit dues desconnexions quan ha entrat en funcionament el sistema d'autoprotecció, cosa que ha provocat l'avaria en el subministrament. Renfe i Adif, que eviten totes dues assumir la responsabilitat de l'avaria, investiguen ara què ha provocat que saltés el sistema.

El director de Rodalies, Miguel Ángel Remacha, ha explicat que estan investigant què ha fallat, perquè el tren és d'un model nou, i han d'aclarir "si ha estat un problema del temps que tardava el sistema informàtic a rearmar-se o bé si hi ha hagut algun error al mateix sistema informàtic".

Més incidències

D'altra banda, l'avaria d'un tren de mercaderies prop de Caldes de Malavella poc després de les nou del matí ha provocat retards de fins a 45 minuts en tota la línia Barcelona-Girona-Portbou. L'avaria ha obligat a circular per via única els combois entre Caldes i Girona.

I encara una altra incidència, en aquest cas a Barberà del Vallès, ha causat retards de quinze minuts a la línia C-4, que uneix Terrassa amb l'Hospitalet, quan un tren, per causes que es desconeixen, ha tingut una avaria que ha obligat els passatgers a baixar del tren i esperar el següent. El tren avariat l'han desviat a una via que està fora de la circulació diària de trens a Montcada Bifurcació.

Anar al contingut