La ministra Reyes Maroto, durant la roda de premsa del Consell de Ministres, amb la nova titular de Política Territorial i portaveu de l'executiu espanyol, Isabel Rodríguez

Reconversió cap al vehicle elèctric: les claus del pla de 4.300 milions de fons europeus

Es preveu crear 140.000 llocs de feina fent tot el procés del cotxe, des de l'extracció de liti fins a la venda final, a Espanya

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Iván Gutiérrez

Periodista a la delegació de Madrid de TV3 especialitzat en economia

@ivanngutierrez
Actualitzat

Injecció multimilionària per fabricar cotxes elèctrics a Espanya. El govern espanyol preveu invertir 4.295 milions d'euros provinents dels fons europeus Next Generation a la indústria de l'automòbil fins al 2023. Una inversió que té un sol objectiu: reconvertir tota una indústria perquè es produeixin i venguin més cotxes elèctrics en un sector amb molt de pes a l'economia espanyola.

Aquesta inversió pública de 4.295 milions se sumarà als 19.700 milions d'inversió privada, i que en total, formen part d'un megaplà de 24.000 milions d'euros per fer que tot el procés de fabricar un cotxe elèctric es quedi a Espanya.

El Consell de Ministres ha aprovat aquest primer projecte per captar fons europeus, o com s'anomena tècnicament, PERTE (Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica). Un pas endavant després que Brussel·les, a través de l'Ecofin, hagi donat llum verda al primer paquet de 9.000 milions d'euros provinents dels fons europeus, i que són la base d'aquests projectes.

La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ja ha iniciat les primeres convocatòries a la roda de premsa del Consell de Ministres:

"Els fons europeus ja s'han començat a desbloquejar i ens hem anticipat presentant aquest pla per tenir-ho tot preparat. De fet, ja hem obert la primera convocatòria de 40 milions d'euros."


Per què s'injecten tants diners a l'elèctric?

Aquest PERTE és el primer que es presenta, i a la vegada, el més important de tots, tant per l'ambició del projecte com per la quantia milionària que suposarà. Preveu crear 140.000 llocs de feina, contribuir al PIB entre un 1% i un 1,7%, a més d'aconseguir que es venguin 250.000 cotxes elèctrics al 2023 amb fins a 110.000 punts de càrrega aquell mateix any.

Són objectius ambiciosos, ja que l'any 2020 es van vendre només 18.000 cotxes elèctrics (el doble que l'any 2019), i actualment, només hi ha uns 8.000 punts de càrrega.

De fet, el sector a través de la mateixa patronal Anfac (Associació de fabricants) o Seat, havien criticat la poca celeritat per crear infraestructures de càrrega, que, en definitiva, és el que dona confiança al consumidor per comprar elèctrics (a part del preu). Però per què s'injecten tants diners en un sector com l'automòbil, que segueix a la diana pels objectius mediambientals?

La indústria de l'automòbil és molt important per a l'economia espanyola: representa pràcticament un 11% de tota la facturació del sector secundari i genera molts llocs de feina.

De fet, Espanya és el segon país productor de cotxes més important d'Europa, només per darrere d'Alemanya. Aquesta fita es coneix al sector com el "miracle espanyol", pel fet de ser tan importants tot i no tenir cap marca de cotxes espanyola ni centre de decisió que prioritzi la fabricació aquí (com sí que passa a França).

El problema és justament aquest: no tenir cap marca d'automòbils pròpia o centre de decisió està fent que totes les matrius prioritzin els seus països per introduir la fabricació de cotxes elèctrics, i de passada, mantenir els llocs de feina. Espanya es va especialitzar en aquesta indústria a través de la competitivitat dels salaris i dels costos, abans d'entrar al mercat únic europeu.

L'elèctric a Espanya de principi a fi  

Per això, aquest pla busca que tot el procés i cadena de valor del cotxe elèctric passi per Espanya. Des de l'extracció de liti a les mines d'Extremadura, passant per la fabricació de bateries amb aquest liti (en un indret encara per determinar), a més de la producció dels cotxes (a Martorell, per exemple), venda final a concessionaris, però també investigació amb centres de recerca per desenvolupar.

Però per tot això, hi ha una cosa imprescindible: fabricar elèctrics aquí. Un primer pas es va fer al març, quan el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el rei Felip VI van visitar Martorell per donar suport institucional a la fabricació del cotxe elèctric petit del grup Volkswagen a Martorell. I és que tant per extraure liti com per fabricar bateries, es necessiten cotxes elèctrics als quals abastir aquestes bateries, i de moment, els models de nova generació fabricats a Espanya són escassos.

Per això, Seat és una de les empreses destacades que participa en aquest PERTE per captar fons europeus: tant per reconvertir Martorell en una fabrica de cotxes elèctrics, com per la seva participació en un consorci conjunt amb el govern espanyol per construir una planta de bateries.


Requisits: impacte a pimes i recerca

Però que el PERTE tingui noms destacats de grans empreses com Seat, Iberdrola (per fer els punts de càrrega), CaixaBank (serveis de connectivitat) podria fer pensar que aquests diners no revertiran a empreses més petites. Per això, els requisits del govern espanyol imposen que els projectes incloguin un 40% de participació de petites i mitjanes empreses.

En total, han d'estar formades com a mínim per un total de 5 empreses i que tingui impacte en dues comunitats autònomes diferents. També han d'integrar un centre d'investigació per fomentar la recerca i que es desenvolupin hubs de coneixement al voltant de la nova mobilitat elèctrica (com és l'emmagatzematge d'energia).

La convocatòria d'aquests projectes s'obrirà a l'octubre, i no serà fins al mes de febrer quan se sabrà quins projectes han complert els requisits per rebre aquests fons europeus.

Objectius: fabricació i bateries

De fet, els projectes estan pensats perquè hi participin moltes empreses de diferents sectors que uneixin forces, per això han de tenir tres pilars perquè siguin transversals: fabricació de vehicles (noves línies de producció més digitalitzades), fabricació de bateries i piles d'hidrogen (producció de bateries a Espanya) i fabricació de components (adaptació de tota la xarxa auxiliar i de la qual també depenen molts llocs de feina).

Per ser escollits, també es valoraran tres blocs addicionals, com és la fabricació de components adaptats al vehicle elèctric, microconnectivitat i processadors (per intentar que també es creï aquí un ecosistema per l'escassetat de microxips que hi ha actualment) i fabricació de sistemes de recàrrega.

La ministra Reyes Maroto, durant la roda de premsa del Consell de Ministres, amb la nova titular de Política Territorial i portaveu de l'executiu espanyol, Isabel Rodríguez (EFE/Ballesteros)

Cogestió amb el sector

Com que aquest projecte implica molts ministeris diferents, es crearà una estructura a part amb una persona que actuarà com a vicepresident i canalitzarà també la comunicació amb les diferents empreses del sector.

Per això, hi haurà un grup de treball amb els diferents ministeris i un altre anomenat "taula d'automoció", del qual formaran part comunitats autònomes, associacions empresarials i sindicats. La mateixa ministra d'Indústria, Reyes Maroto, i l'anomenat vicepresident faran de pont entre tots dos grups.

Tres dels pilars que el govern espanyol també vol que siguin transversals és que es fomenti l'economia circular, la digitalització i l'impuls a la formació per crear ocupació que s'adapti al mercat laboral i les necessitats d'aquestes noves tecnologies.

Volkswagen confirma que vol fons europeus per fer una fàbrica de bateries a Espanya

Coincidint amb la presentació del primer projecte per als fons europeus, el consorci alemany Volkswagen ha confirmat que s'hi presentarà. De fet, seria la tercera d'Europa després de les d'Alemanya i Suècia, però no ha concretat en quin lloc d'Espanya es faria. En tot cas, aquesta planta acabaria proveint un hipotètic model elèctric que sí que es fabricaria a Martorell.

El conseller delegat del grup, Herbert Diess, ha assegurat, en la presentació del full de ruta de l'empresa fins al 203, que la intenció és "convertir Espanya en un pilar estratègic de la seva campanya elèctrica" i que es planteja "establir tota la cadena de valor dels cotxes elèctrics" a l'Estat. Volkswagen també preveu que el vehicle elèctric petit del grup es fabriqui a Espanya "a partir del 2025".

ARXIVAT A:
Comissió EuropeaCoronavirus Covid-19
Anar al contingut