Reciclar per aconseguir bitllets o patinets elèctrics als Ferrocarrils
La proposta, que ja s'aplica a diferents països, vol fomentar el reciclatge a canvi d'incentius sostenibles i ambientals per als usuaris
Reciclar per aconseguir bitllets o patinets elèctrics als Ferrocarrils

Reciclar per aconseguir bitllets o patinets elèctrics als Ferrocarrils

La proposta, que ja s'aplica a diferents països, vol fomentar el reciclatge a canvi d'incentius sostenibles i ambientals per als usuaris

Redacció Actualitzat
TEMA:
Medi ambient
Les màquines que recompensen per reciclar a l'estació de Provença de Barcelona (ACN / Maria Asmarat)
Les màquines que recompensen per reciclar a l'estació de Provença de Barcelona (ACN / Maria Asmarat)

Des d'aquest divendres, nou estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) comptaran amb uns contenidors de reciclatge especials. Es tracta dels contenidors "Reciclos" en què els usuaris poden llençar llaunes i ampolles de plàstic amb la particularitat que, en aquest cas, en poden obtenir una recompesa. Els incentius que es poden guanyar tenen a veure amb la lluita contra el canvi climàtic i poden ser, per exemple, abonaments de transport públic o patinets elèctrics. 

És una iniciativa que han proposat col·lectivament els Ferrocarrils de la Generalitat i l'empresa Ecoembes, que ja ha implementat el mateix sistema a altres municipis catalans, com Sant Boi, Granollers i Igualada, i també al Pla de l'Estany. 

El president de FGC, Ricard Font, ha explicat durant la presentació que la voluntat és "posar en marxa estacions 4.0", que vagin més enllà del transport públic i que fomentin la lluita contra el canvi climàtic. 

 

Xavier Balagué, gerent d'Ecoembes a Catalunya, ha comentat que "l''objectiu és incentivar el reciclatge de llaunes i ampolles" i contribuir a crear un entorn més saludable.


Com funciona?

Per tal de poder accedir al sistema, cal que els usuaris es descarreguin la "webapp"  "Reciclos" al seu dispositiu mòbil. Aleshores, quan dipositin els envasos al contenidor, els apareixerà un QR que han d'escanejar. Per cada objecte reciclat es generaran uns punts que es guardaran a la sessió de l'usuari i que podrà bescanviar per recompenses. 

Aquestes recompenses poden ser productes o serveis relacionats amb el transport i la mobilitat, però també donacions de caràcter solidari, a ONGs o al Banc d'Aliments. Per no incentivar el consum d'aquests productes, hi haurà un límit de punts setmanals que es podran obtenir.  A més, per aconseguir alguns dels incentius, com els patinets elèctrics, caldrà entrar en un sorteig. 

Des d'aquest divendres, les màquines ja estan instal·lades a les estacions de Provença, Martorell Central, Plaça Espanya, Sarrià, l'Hospitalet Av. Carrilet, Universitat Autònoma, Sabadell Plaça Major, La Creu Alta, Can Feu / Gràcia i Vallparadís Universitat. A partir de la setmana que ve també n'hi haurà a Plaça Catalunya, Terrassa Rambla, Almeda, Igualada i Manresa Baixador.


Un sistema que s'aplica a diferents llocs del món 

Un sistema similar es va començar a aplicar, l'abril del 2018, a la segona ciutat més gran d'Indonèsia, Surabaya, on es deixa que els usuaris de l'autobús paguin el bitllet amb ampolles. Un bitllet d'autobús de dues hores pot costar 5 ampolles de plàstic. 

A Turquia, el país que produeix més residus de plàstic d'Europa, també van decidir aplicar aquest model a finals del 2018 per tal de fomentar el reciclatge de plàstics. En el seu cas, es van instal·lar màquines expenedores a la xarxa de metro d'Istanbul dissenyades per detectar el material que s'està reciclant i recollir envasos i ampolles de plàstic. Com més residus introdueixin els usuaris, més reduït és el preu del bitllet.

Itàlia també ha seguit un model similar als dos anteriors. El juliol del 2019 es van instal·lar aquest tipus de màquines a algunes estacions del metro de Roma. A l'adoptar aquesta mesura, la capital italiana va aconseguir que els usuaris del metro reciclessin una mitjana de 20.000 ampolles de plàstic al dia, segons dades de l'Agència Italiana de Transport (ATAC).

ARXIVAT A:
Medi ambient Ecologia
Anar al contingut