Una usuària entra al metro de Barcelona des de la Rambla, en una imatge d'arxiu
Una usuària entra al metro de Barcelona des de la Rambla, en una imatge d'arxiu (Europa Press/Jordi Boixareu)

Radiografia de l'assetjament sexual al transport públic: un 57% d'usuàries n'han patit

Les noies joves són les més afectades i l'agressor acostuma a ser un home adult que viatja sol

Elisenda Rovira Olivé Actualitzat
TEMA:
Assetjament sexual

Gairebé 6 de cada 10 dones que fan servir el transport públic habitualment a l'àrea de Barcelona han patit assetjament sexual en els últims dos anys (el 57%). Són els resultats d'una enquesta feta entre el setembre passat i el gener d'aquest any a 6.500 persones.

Més d'un 3% han patit algun tipus d'agressió sexual o un intent. Les situacions d'assetjament més freqüents, patides per més d'un 40% de les usuàries habituals, són invasions d'espai i acostaments excessius, així com les mirades molestes, insistents o lascives.

 

A més, una de cada quatre ha patit xiulades o comentaris sobre el seu cos o la manera de vestir. A una de cada cinc li han fet comentaris i insinuacions sexuals. Altres situacions freqüents són haver de fugir de persecucions i seguiments, patir fregaments o grapejos indesitjats, ser fotografiades o gravades amb el mòbil o rebre amenaces o insults per negar-se a proposicions sexuals.

A banda de patir assetjament, més del 70% de les usuàries habituals n'han estat testimoni almenys una vegada els últims dos anys. Els homes que han presenciat assetjament són un 69%.

 

Com més joves, més assetjades

 

 

Fins a un 92% de les usuàries entre 16 i 29 anys han patit assetjament al transport públic alguna vegada. Els casos disminueixen a mesura que augmenta l'edat. Gairebé 9 de cada 10 del total anaven soles.

El perfil de l'agressor és un home adult que viatja sol, en el 62% dels casos. Un 13% eren homes joves sols i un 9%, grups de joves.

Una de cada tres dones reacciona a la situació d'assetjament fugint, i una de cada quatre, canviant-se de lloc. Un 3% de les dones van recórrer a altres persones, cossos de seguretat o sistemes de comunicació, i gairebé un 35% de les víctimes no ho van comunicar a ningú.

El metro és el mitjà de transport on es donen més situacions d'assetjament, pràcticament el 60% del total, seguit de Rodalies Renfe (22%). Tres de cada quatre casos passen dins dels vehicles. En menor mesura, en accessos i andanes (20%) i en parades al carrer (5%).

La majoria tenen lloc entre les 4 de la tarda i les 12 de la nit, però n'hi ha a totes les franges horàries.

 

Un problema "social, freqüent i de gravetat"

L'enquesta també revela que la majoria d'usuaris, tant dones com homes, perceben aquest tema com un problema social, freqüent i de gravetat. Totes les situacions d'assetjament es consideren greus.

És el primer cop que es fa una recerca específicament sobre aquest àmbit a Catalunya, però ja s'havia identificat el transport públic com un dels escenaris més freqüents de la violència masclista fora de l'àmbit familiar o de la parella. Ho explica al 324.cat Maite Pérez, cap de l'Àrea de Mobilitat de l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, l'organisme que ha fet l'enquesta:

"És el primer cop que es fa una enquesta d'aquest tipus a l'àmbit català. Però per les enquestes de violència masclista o seguretat pública sabem que als espais públics hi tenen lloc situacions d'assetjament. Les dades sorprenen, però deixen constància que és una problemàtica que s'ha d'abordar."

Les situacions que generen més por a les usuàries són els moments de foscor i poca presència de gent, especialment entre les que es desplacen de nit o matinada, i entre les que solen fer desplaçaments interurbans. Les demandes més ben valorades per combatre aquesta situació són la presència de personal de vigilància i les parades a demanda.

L'enquesta preveuen repetir-la en el futur i possiblement incloure-hi també altres situacions, com l'assetjament al col·lectiu LGTBIQ+. Es tracta d'una de les primeres accions del Pla contra l'Assetjament Sexual en el Transport Públic, que impulsen el Departament de Territori i Sostenibilitat, l'Institut Català de les Dones i l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona.

 

ARXIVAT A:
Violència masclista Transport públic Assetjament sexual
Anar al contingut