Vista general de l'estany de la Ricarda
L'ampliació de l'aeroport cap a l'est afectaria la zona de la Ricarda (ACN/Àlex Recolons)

Què diuen els documents de l'ampliació del Prat sobre la Ricarda: cronologia del desacord

Els informes que va analitzar la taula tècnica al juliol i la nota de premsa del Ministeri a l'agost parlaven de l'ampliació cap a la zona de la Ricarda

Actualitzat

L'anunci del govern espanyol que suspèn la inversió prevista a l'aeroport del Prat ha encès la polèmica entre la Generalitat i La Moncloa.

Al centre del debat hi ha l'afectació de la llacuna de la Ricarda, que, segons el president català, Pere Aragonès, no s'havia acordat en el "pacte verbal" per a l'ampliació.

Aena va fer públics aquest dijous els seus documents tècnics, que recullen l'ampliació de l'aeroport per la banda de l'espai natural. La Generalitat insisteix que eren propostes per discutir més endavant, i que encara no era necessari incloure-les en el document que havia d'aprovar el Consell de Ministres a finals d'aquest setembre.


8 de juliol: ampliar cap a la zona de la Ricarda, opció preferida

El 8 de juliol es va reunir per primer cop la taula tècnica convocada per Vicepresidència del govern català, amb representants de la Generalitat, d'Aena i dels ajuntaments del Prat, Barcelona, Viladecans, Gavà, Castelldefels i Sant Boi de Llobregat.

Allà van analitzar documents de treball que ara Aena ha publicat al seu web, tal com va anunciar aquest dijous a TV3 el seu president, Maurici Lucena.

Un dels documents era una presentació que recull les línies estratègiques d'Aena per a l'aeroport que analitzava com es podia fer front a necessitats futures.

El document preveu que pugi el nombre de passatgers i sobretot de vols intercontinentals. Això vol dir que arribarien al Prat avions més llargs i pesants que necessiten pistes més llargues, de fins a 3.400 metres, com la principal. L'objectiu és que cada hora puguin aterrar i enlairar-se 90 avions: un cada minut i mig.

Per aconseguir-ho, el document contempla dues possibilitats: que hi hagi enlairaments i aterratges a totes dues pistes o allargar la pista sud cap a l'est.

 

La primera opció tindria un impacte acústic sobre Gavà i Castelldefels, perquè els avions hi passarien molt a prop, i es veu amb més bons ulls la segona.

El document ja alerta que l'ampliació de la pista sud afectaria tota aquesta àrea dels espais naturals del Delta del Llobregat, protegits per la normativa europea:

 

Per adequar-se a la legislació comunitària, Aena preveu una mesura compensatòria: ampliar els espais protegits a l'altre extrem de l'aeroport. La nova superfície protegida seria cinc vegades superior a l'afectació de la Ricarda.

 

 

2 d'agost: notes de premsa divergents

La ministra de Transports, Raquel Sánchez Jiménez, exalcaldessa de Gavà, i el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, es van reunir el 2 d'agost i van acordar tirar endavant l'ampliació de l'aeroport.

De la trobada no n'hi ha cap acta ni document per escrit que reculli els acords presos. Sí que hi ha les notes de premsa que van enviar tant el Ministeri com el Departament de la Vicepresidència.

El Ministeri fa referència a les reunions prèvies de la taula tècnica, i deixa per escrit que la remodelació del Prat passarà per l'ampliació de la pista sud, l'anomenada 07R, cap a l'est, és a dir, cap a la Ricarda. També assegura, sense concretar com, que el pla s'adequarà als compromisos mediambientals adquirits per Aena, sense fer referència a la legislació europea.

La Generalitat, per la seva banda, posa una condició: reduir "a la mínima expressió" qualsevol afectació en entorns mediambientals protegits, especialment la llacuna de la Ricarda. Per tant, no descarta que hi pugui haver alguna afectació en aquest espai.

En segon lloc, alerta que la Generalitat no validarà cap proposta d'actuació proposada per Aena que no hagi estat avalada prèviament per la Comissió Europea, ja que qualsevol afectació en espais inclosos en la Xarxa Natura 2000 obliga a fer aquesta consulta prèvia a la Comissió Europea.

 

10 de setembre: Aragonès afirma que no van acordar tocar la Ricarda

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat aquest divendres, en una entrevista a Catalunya Ràdio, que l'acord a què van arribar la Generalitat i el govern espanyol el 2 d'agost sobre l'ampliació del Prat no incloïa afectar la llacuna de la Ricarda.

Aragonès ha expressat "tota la confiança" en el vicepresident Jordi Puigneró, que va representar la Generalitat en aquella reunió. El president ha reiterat que l'acord verbal d'aquell dia comportava deixar per als dos pròxims anys la concreció de com es faria l'ampliació, durant la redacció del pla director.

"Fixi's que en les declaracions de la ministra del 2 d'agost, del 3, del 4, del 5, de tot el mes d'agost, mai planteja aquest tipus d'ampliació cap a l'est, cap a la Ricarda, i que la primera vegada que ho diu públicament la ministra és per dir que anul·la la inversió", ha dit.

Són dues versions amb matissos i sobreentesos, basades en les notes de premsa que cadascú va publicar aquell dia, perquè no hi ha un acord per escrit. Divendres passat, Aena va incloure l'ampliació de la pista en el document final que havia d'aprovar el consell de ministres, perquè ho considerava pactat i acceptat per la Generalitat.

A la tarda, el president Aragonès deia a Twitter que s'havia acordat concretar els detalls més endavant, en una negociació que podria durar anys:

Segons el ministeri i Aena, sense suport explícit del govern català al projecte tal com el dibuixen, s'haurà d'aparcar almenys cinc anys

ARXIVAT A:
Aeroport del PratInfraestructuresMedi ambient
Anar al contingut