L'A-2 al seu pas per Collbató (ACN/Gemma Sánchez i Lourdes Casademont)
L'A-2 al seu pas per Collbató (ACN/Gemma Sánchez i Lourdes Casademont)

Què diu el territori sobre la reforma de l'A-2, que preveu més carrils i noves variants

Fa anys que la reforma del tram entre Igualada i Martorell està pendent

L'autovia A-2 és una de les més transitades de tot l'estat. Cada dia hi passen, de mitjana, entre 40.000 i 115.000 vehicles, dels quals uns 12.000 són camions.

Fa anys que la reforma del tram entre Igualada i Martorell està pendent. Aquest mes, el govern espanyol ha publicat un avantprojecte de reforma que, per ara, no genera consens al territori.

L'avantprojecte, que suposa una inversió de 532 milions, preveu ampliar l'autopista a tres carrils, allà on actualment no hi són, entre Igualada i Martorell.

A més, es construiran tres noves variants a Collbató, El Bruc i Castellolí, a més d'un altre túnel al Bruc. Segons l'Estat, les noves variants es faran allà on no es pot millorar el traçat.

Per adequar-la a la normativa de vies ràpides, s'eliminaran revolts massa tancats i accessos amb una alta sinistralitat.

La reacció a cada municipi, igual que les afectacions que hi haurà, són diferents segons el lloc.

Un revolt de l'autopista A-2
Un revolt de l'autopista A-2 (ACN/Àlex Recolons)

Oposició a Collbató i el Bruc

Diversos ajuntaments de l'Anoia i el Baix Llobregat tenen previst presentar al·legacions contra l'avantprojecte. Collbató i el Bruc són dos dels municipis on les obres tindran més impacte mediambiental, amb traçats nous que afecten zones protegides.

Un dels municipis que presentarà al·legacions és Collbató. L'A-2 passa pel mig del municipi i genera molèsties pel soroll. L'avantprojecte de reforma projecta una variant per sobre de la urbanització de Can Dalmases que destruiria zones agrícoles.

L'alcalde de Collbató, Miquel Solà, es queixa que no se'ls ha explicat qui desmantellarà el traçat actual, amb cinc carrils que passen pel mig del poble. A més, alerta sobre l'afectació paisatgística i mediambiental que tindrà:

"Fer més carrils per atreure més vehicles, en un context d'emergència climàtica, no entenem que sigui la solució."

L'alcalde de Collbató, Miquel Solà, amb plànols de la reforma de l'A-2
L'alcalde de Collbató, Miquel Solà, amb plànols de la reforma de l'A-2 (ACN/Gemma Sánchez i Lourdes Casademont)

Al Bruc també es projecta una variant nova, a més d'un tercer túnel amb tres carrils en direcció a Lleida. Els dos túnels que hi ha actualment passarien a ser en sentit Barcelona.

L'alcaldessa del Bruc, Bàrbara Ortuño, creu que hi ha alternatives per millorar la capacitat de les vies ràpides i facilitar el trànsit de camions sense una nova variant i un tercer túnel. Lamenta que l'avantprojecte del govern espanyol obri un nou traçat "en una zona de la xarxa Natura 2000, entre dos parcs naturals", el de Montserrat i el PEIN de Roques Blanques:

"Nosaltres pensem que aquesta infraestructura té una lògica del segle XX."

L'autovia A-2, des d'un lateral a l'alçada del Bruc
L'autovia A-2 des d'un lateral a l'alçada del Bruc (ACN/Gemma Sánchez i Lourdes Casademont)

A Castellolí veuen el got mig ple

En canvi, a Castellolí estudien al·legacions parcials. Actualment l'A-2 està enganxada al poble i l'avantprojecte preveu un traçat que separarà l'autovia del nucli urbà i eliminarà un revolt amb alta sinistralitat.

L'alcalde del municipi, Joan Serra, valora positivament que s'atengui la demanda històrica de la insonorització de l'A-2, però indica que la reforma afectarà cases que aniran a terra:

"Soluciona greuges històrics. Per tant, podria ser el got mig ple. Però el got mig buit és quan analitzem i veiem l'afectació que té sobre el terreny i veiem que hi ha cases afectades amb famílies que passaran per una situació molt difícil."

TV3 ha parlat amb els alcaldes de Collbató, el Bruc, Castellolí i Esparreguera:

Abrera, un cas particular

El d'Abrera és un cas singular. Al municipi, hi conflueixen tres vies destacades: l'A-2, però també la C-55 i la B-40 que connecta amb el Vallès.

Abrera és un lloc afectat per altres projectes urbanístics, com el Pla Director d'Infraestructues o el projecte de connexió entre l'A-2 i la B-40.

Al poble, l'avantprojecte de reforma de l'A-2 es veu diferent. L'alcalde, Jesús Naharro, reclama que es resolgui amb un "pla únic":

"Aquest projecte recau en un territori on tenim diferents projectes que estan treballant-se alhora i cadascun amb un grau de maduresa diferent. El que volem és tenir d'una vegada per totes molt clar què és el que s'ha de fer i com s'ha de fer."

L'Ajuntament reclama que s'elimini el pas de la C-55 per l'interior del nucli urbà i que connecti amb la B-40 al nord del municipi.

El flux de trànsit a Abrera encara creixerà més quan la B-40 estigui finalment acabada i connecti el Baix Llobregat amb el Vallès.

Un equip de TV3 ha visitat Abrera i ha fet aquest reportatge:

Satisfacció a Esparreguera

L'avantprojecte ha tingut més bona acollida a Esparreguera. El traçat actual s'amplia a tres carrils i es milloren els accessos on hi ha més accidents.

Esparreguera presentarà una al·legació contra un aparcament per a 250 camions previst per a casos de temporal, segons explica l'alcalde, Eduard Rivas:

"Ens preocupa que aquest pàrquing a priori estigui tancat, perquè no neva. I sigui un punt on pugui haver-hi problemes de seguretat, aglomeracions per a curses de cotxes, botellots, ..."

L'Ajuntament dels Hostalets de Pierola també hi presentarà al·legacions.

A Òdena i Igualada, en canvi, veuen bé l'avantprojecte. A la capital de l'Anoia estan satisfets perquè la reforma millorarà la seguretat i les connexions amb altres carreteres.

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresAutopistes
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut