L'SS Birdoswald en una imatge d'arxiu històric

Quatre submarinistes troben al Garraf un vaixell tocat per un torpede alemany el 1917

Haurien obtingut les primeres imatges en 100 anys del vapor britànic Birdoswald a 100 metres de profunditat davant la costa de Vilanova i la Geltrú

Actualitzat
TEMA:
Primera Guerra Mundial

Uns bussejadors han aconseguit arribar al que, amb tota probabilitat, són les restes enfonsades del vaixell de vapor britànic Birdoswald. Són a 100 metres de profunditat davant la costa de Vilanova i la Geltrú, al Garraf.

El 1917, durant la Primera Guerra Mundial, un torpede del submarí alemany U-63 el va tocar i es va enfonsar en aigües espanyoles, tot i que Espanya teòricament era un país neutral.

Des de sempre, els pescadors de Vilanova i la Geltrú sabien que en la zona de roques coneguda com els Carros hi havia un vaixell enfonsat que anomenaven el vapor dels Carros. Fins ara, se'n sabia poc.
 

El vapor del Carros és el Birdoswald?

Els submarinistes, en investigar de quin vaixell es tractava, van consultar Josep Maria Castellví, historiador i documentalista submarí, especialista en vaixells enfonsats en la Primera Guerra Mundial a les costes catalanes, que els va posar sobre la pista que podria ser el SS Birdoswald.

Es tracta d'un vaixell de vapor britànic que es dedicava al transport de cànem i feia una travessa des de Livorno a Cartagena. Davant de les costes de Vilanova i la Geltrú, el 26 de juny del 1917, el submarí alemany U-63 el va enfonsar.

No hi va haver víctimes entre les 123 persones a bord, però, segons la guia europea de vaixells enfonsats, el capità i el cap d'enginyers van ser capturats pels alemanys, que els van dur a camps de presoners.

A babord es pot veure un impacte que podria ser el torpede que va enfonsar el Birdoswald

Quatre submarinistes experimentats

Els submarinistes Andrés Rebage Arango, Juan Romero Caneiro, Francisco Calero Obrero i Àngel Caballero Inglés, van fer una immersió a principis de novembre de 165 minuts, i durant 25 minuts van estar a una profunditat mitjana de 97 metres, on hi havia el vaixell.

Aquestes immersions són especialment complicades i de risc, i les imatges que han enregistrat podrien ser les primeres obtingudes des que es va enfonsar, fa més de 100 anys.

Aquestes són algunes de les imatges enregistrades i cedides pels quatre bussejadors a TV3: 

"Està descansant al fons sobre el costat d'estribord, a una profunditat mínima d'entre 90 i 92 metres i màxima d'uns 105 o 106 metres, cosa que coincideix amb l'amplada de la mànega del vaixell", han explicat. El Birdoswald tenia 4 pals i "nosaltres vam poder veure fins a 3 pals", diu Àngel Caballero. "Segons el registre, aquest vaixell anava buit", diu, i "a les bodegues no hi duia res".

A les imatges també es veu el forat del torpede a babord, el que va fer que s'enfonsés força ràpid, han afegit, però encara no poden afirmar amb rotunditat que sigui el Birdoswald.

"Amb aquestes dades podem assegurar gairebé que es el Birdoswald, però realment encara falten algunes proves més. És per això que diem que possiblement ho sigui en comptes de fer una afirmació rotunda."

El Birdoswald tenia 110 metres d'eslora amb una mànega d'uns 14 metres, i es va construir el 1892.

ARXIVAT A:
Arqueologia Memòria històrica Medi ambient Primera Guerra Mundial
Anar al contingut