Punts de recàrrega públics: la clau per a l'èxit del cotxe elèctric
L'auge dels cotxes elèctrics va de la mà amb els carregadors elèctrics (CCMA)

Punts de recàrrega públics: la clau per a l'èxit del cotxe elèctric

Els fabricants de carregadors confien en una ràpida extensió de la xarxa

Toni CanyísActualitzat

Les vendes de cotxes elèctrics s'han disparat els últims temps en molts països europeus, però aquí encara no acaben d'arrencar. A més a més del preu més elevat d'aquests vehicles, la falta d'una xarxa prou densa de punts de càrrega ràpida en carrers i carreteres està frenant molts conductors a l'hora de decidir-se. El programa "Valor afegit" ha parlat amb els dos principals fabricants catalans de carregadors de vehicles elèctrics, Circontrol i Wallbox, que ens expliquen també els seus reptes de futur.

Segons Bárbara Calixto, la directora de Màrqueting de Wallbox, "el 80% de les recàrregues del cotxe elèctric es fan a casa. El tema, aquí, és que quan ets al carrer i necessites una recàrrega has de ser capaç de fer-la, tant sí com no". "I amb la gent que no poden carregar ni a casa ni a la feina, què fem? Doncs hi ha solucions, que són les electrolineres, les gasolineres que, en comptes de benzina, són d'electricitat", afegeix Joan Hinojo, el director general de Circontrol.


Un projecte amb futur 

Tot i el retard en el desplegament, però, aquests fabricants són optimistes sobre la mobilitat elèctrica a casa nostra i l'extensió de la xarxa de punts de recàrrega públics. Pensen que els fons europeus Next Generation i els plans d'ajudes públiques serviran per desencallar-ho.

Joan Hinojo: "Hi ha una part molt important d'aquests fons europeus que Espanya els haurà de dedicar a promocionar l'electromobilitat. No hi ha peròs, s'ha de fer i, per tant, hi haurà diners per fer-ho".

També ho creu Bárbara Calixto: "Veiem molts estímuls i incentius en termes d'inversió dels governs per accelerar aquesta transició. Això es tradueix en subsidis per a la compra dels cotxes, per a la compra dels carregadors i també inversions en la infraestructura de recàrrega elèctrica, que és un factor clau perquè hi hagi aquest cercle virtuós d'adopció del cotxe elèctric en comptes del cotxe de combustió interna".

De tota manera i malgrat que els incentius puguin fer més rendible passar-se a la mobilitat elèctrica, demanen que es miri més enllà del càlcul estrictament econòmic.

Segons Joan Hinojo, "tenim una obligació moral per fer alguna cosa per millorar la vida del planeta, que tingui un futur millor. Els que treballem en aquest sector no és només per guanyar-nos la vida. És perquè estem fent alguna cosa millor per als nostres fills i les generacions que vindran. Estem evitant les emissions de CO2, estem evitant contaminar i estem fent que a la Terra no ens autodestruïm d'aquesta manera tan bèstia com ho estem fent ara. I això és molt important que ho tinguem en compte: que no tot són diners i que hem de pensar en els nostres fills".


De Barcelona a Nova York per conquerir el món

A començaments d'octubre, Wallbox començava a cotitzar a la borsa de Nova York. El seu objectiu: guanyar múscul financer per poder accelerar el creixement en un sector en plena expansió. L'empresa, fundada per dos socis, Eduard Catañeda i Enric Asunción, va néixer a Barcelona fa només sis anys i ja té 700 empleats i exporta a 80 països.

Per a Calixto, "tenim avantatges competitius, com és que, en funció del nostre model d'innovació i de producció, Wallbox és una empresa que, en un curt període de temps, pot desenvolupar i llançar un producte certificat que compleixi amb els requeriments locals de molts mercats. I això és el que ens ha permès créixer i haver impulsat el desenvolupament de la companyia".

Una de les claus és també controlar internament tot el desenvolupament i la fabricació dels productes. Tenen plantes aquí, a la Xina i, l'any que ve, també a Texas. De fet, s'han marcat com a gran objectiu el mercat nord-americà: "En pocs mesos, el nostre principal producte s'ha convertit en un best-seller als Estats Units. I és un mercat pel qual estem apostant en funció de tot el que està passant allà, tant pel que fa als canvis de política, la disponibilitat de cotxes elèctrics que comença a sorgir en aquest mercat i també una demanda del consumidor d'opcions més sostenibles".
 

Un sistema per integrar casa, cotxe elèctric i plaques fotovoltaiques

Estan desenvolupant un software que, gràcies al carregador bidireccional que fabriquen i a les bateries del cotxe elèctric, permet rendibilitzar al màxim l'energia renovable produïda, per exemple, per les plaques solars.

Bárbara Calixto: "La bateria del cotxe pot servir com un component essencial per habilitar el consum de fonts renovables d'energia. Si tens una bateria que pot emmagatzemar aquesta energia i, després, abocar-la a la xarxa o a la casa quan el sol no brilla o el vent no bufa, això ens permet també habilitar un consum d'energia renovable a gran escala. De manera que el nostre desenvolupament tecnològic en els pròxims anys se centrarà en això".


Pioners en el negoci dels carregadors

A Circontrol, els enginyers treballen actualment en un nou i innovador carregador de cotxe elèctric. Amb una potència de 350 kilowatts, permetrà fer una càrrega per a 500 quilòmetres en només un quart d'hora. Està pensats per a les electrolineres situades a les grans vies ràpides.

Fa 13 anys, Circontrol va ser pionera a apostar pel cotxe elèctric amb la fabricació de carregadors. Segons Núria Comellas, la consellera delegada i membre de la família fundadora, "en aquell moment no hi havia ningú que en fes. De fet, quan en vam començar a fer i ho explicàvem ens deien: 'què feu?'. Ens miraven així, estranyats. Realment va ser una aposta. Una aposta que podia anar bé o podia anar malament". El fet és que els ha anat molt bé: Circontrol ara ocupa 230 treballadors, la meitat dels quals enginyers, exporten prop del 80% de la producció a 60 països i creixen a un ritme anual superior al 30%.


Carregadors intel·ligents

La ràpida evolució del mercat i de la tecnologia del cotxe elèctric requereix inversió constant en carregadors cada cop més potents i també més intel·ligents. Segons el seu director general, Joan Hinojosa, "Aquella potència que tenim disponible en un habitatge, en un edifici, en un barri... en un país en definitiva, necessitem que el carregador s'adapti a la situació que hi ha en aquell moment de consum, per carregar el cotxe amb l'energia que li sobra. Necessitem gestionar la intel·ligència per la potència disponible de la xarxa i necessitem gestionar la intel·ligència per fer que el que carregui estigui autoritzat per fer-ho i tenir constància del que ha carregat, quan i per què.


L'aposta els ha sortit bé, però han seguit una estratègia de creixement molt diferents a la de Wallbox. Com a bona empresa familiar, prefereixen anar pas a pas. Segons Comellas, "ens financem anant reinvertint els beneficis, anant fent créixer l'empresa al ritme del sector, però invertint molt en R+D". "Hem fet aquestes inversions tant en tecnologia com en instal·lacions per fer front a aquest repte tan important que és que hi hagi carregadors perquè hi pugui haver cotxes. És l'ou i la gallina, això. Nosaltres de cotxes no en sabem fer, però de carregadors en sabem molt", afegeix Joan Hinojo.

ARXIVAT A:
MobilitatContaminacióCrisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut