El govern defensa que l'ampliació del Prat complirà mediambientalment "sense trampes"

La ministra de Transports posa data al projecte i diu que "la idea és que estigui finalitzat el 2030"

Juli Rodés AlmerActualitzat

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha volgut deixar molt clar que la posició del govern sobre l'ampliació del Prat és una de sola i, de fet, ha felicitat al vicepresident, Jordi Puigneró, i Teresa Jordà, consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, pel treball fet aquests últims dies.

Durant una roda de premsa extraordinària en què ha fet balanç del curs polític, Aragonès ha afirmat que, fins ara, a Espanya les infraestructures s'han construït seguint criteris ideològics i que això ha de canviar. I ha assegurat que l'ampliació del Prat es farà seguint sempre criteris tècnics i respectant el medi ambient.

El president de la Generalitat ha explicat que amb l'acord assolit amb el govern espanyol s'assegura la inversió de 1.700 milions d'euros, però ara toca decidir com es fa aquesta ampliació

El detall quedarà establert en el Pla Director, que es farà a la Taula Institucional on són totes les administracions implicades, seguint criteris tècnics i mediambientals i treballant conjuntament amb la Comisió Europea.

Aragonès ha volgut destacar el "compromís d'avançar amb el desenvolupament sostenible" del govern i ha recordat: 

"Tota decisió de l'ampliació de l'aeroport s'ha de supeditar a les exigències de la Comissió Europea i la preservació de l'entorn natural i la biodiversitat, sense trampes ni subterfugis."


Acabat el 2030

Des del govern espanyol, la defensa de l'acord sobre l'ampliació del Prat l'ha feta la ministra de Transports, Raquel Sánchez Jiménez, fins fa poc alcaldessa de Gavà. En declaracions a TV3, Sánchjez ha posat data a la finalització de les obres.

Ha explicat que abans que acabi el setembre s'ha d'aprovar el document de regulació aeroportuària, el DORA, i després redactar el pla redactor.

"El període de vigència del DORA és del 2022 al 2026, que són els anys durant els quals s'haurà de definir aquest pla director, però la idea és que el projecte estigui fiinalitzat el 2030."


Sánchez ha admès que el projecte "aixeca alguna reacció contrària" i ha dit que caldrà treballar per demostrar que es farà de manera "exemplar" i que "és un impuls econòmic per Catalunya i per al conjunt d'Espanya" permet conjugar "desenvolupament i sostenibilitat".


"Un acord important"

Abans de la compareixença d'Aragonès, Puigneró ja havia defensat l'acord sobre l'ampliació del Prat: en una entrevista a Catalunya Ràdio ha dit que "és un acord important, perquè Catalunya necessita un aeroport intercontinental competitiu".

Ha argumentat que "un dels grans problemes que té l'economia catalana és que per viatjar a altres punts del món molt sovint ha de fer escales i això fa perdre competitivitat".

La solució, per a la qual considera necessària l'ampliació, passa per, segons Puigneró: "tenir vols a punt a molts llocs del món sense haver de fer escales".

Puigneró, a més, ha volgut posar l'accent en la interconnexió ferroviària del Prat amb els aeroports de Reus i de Girona, que "hem acordat que es farà entre el 2022 i el 2026".

Una interconnexió que considera necessària perquè segons Puigneró "Catalunya ha de comptar amb tot el seu territori" i perquè permetrà "crear un sistema aeroportuari que farà que Catalunya pugui competir en una economia absolutament globalitzada".


"L'aeroport més verd d'Europa"

L'expressió "sistema aeroportuari" ha estat una de les més repetides per Puigneró, juntament amb aquesta altra: "l'aeroport més verd d'Europa".

En concret, Puigneró ha declarat: "La meva voluntat és que aquest sigui l'aeroport més verd d'Europa". I ha afegit:

"La millor garantia, que està en l'acord, que aquest serà un aeroport respectuós amb el medi ambient és que haurà de passar l'examen de la Unió Europea."


Preguntat per concrecions sobre com es farà l'ampliació, Puigneró ha respost que encara no existeixen, perquè "això estarà concretat en el pla director", però ha volgut posar l'accent en la sostenibilitat del futur aeroport del Prat: "El que hem dit clarament és que ha de ser la mínima afectació, i si pot ser zero afectació".

Ha coincidit en aquest extrem la Comissió Europea. La portaveu Vivian Loonela ha recordat que cal complir la legislació sobre medi ambient quan es fa qualsevol projecte que pugui implicar un impacte major en zones protegides.

"Hi ha una responsabilitat primera de les autoritats nacionals per assegurar una implementació i execució correctes de la legislació europea aplicable en aquests casos. De moment estem en aquest punt, però naturalment ho estem estudiant per veure quina és la situació."

 

"Hem escoltat a tothom"

Preguntat sobre l'oposició d'alguns sectors a l'ampliació del Prat, Puigneró ha defensat que l'acord amb el govern espanyol arriba després d'haver fet reunions amb els municipis i amb els sectors econòmics. "Qui digui que no hem escoltat el territori, no és cert", ha reblat.

Puigneró també ha argumentat que "aquest govern no pot defugir les seves responsabilitats" i que "arriba un moment que és l'hora de prendre les decisions" sobre "com projectem un bon sistema aeroportuari per a Catalunya en els pròxims trenta o quaranta anys".

Defensa que "el que hem fet és desbloquejar la inversió" i que "ara el que hem de fer és treballar", també amb les parts que discrepen del projecte, i que "tothom haurà de cedir de la seva part".

ARXIVAT A:
InfraestructuresAeroportsJordi Puigneró
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut