Publicitat encoberta a TikTok: el CAC denuncia males pràctiques d'alguns "influencers"

Marques de menjar ràpid, productes de bellesa, roba o videojocs s'inclouen en continguts d'entreteniment d'una de les plataformes més populars entre els adolescents

RedaccióActualitzat

El CAC, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya, ha denunciat 8 "influencers" espanyols de la xarxa TikToK, una de les més populars entre el públic adolescent, perquè consideren que els seus vídeos contenen publicitat encoberta.

Marques de menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, vambes i videojocs dins de continguts d'entreteniment, com vídeos musicals, humor i coreografies amb més de 30 milions de visualitzacions.

TikTok
Exemple de publicitat encoberta de cadenes de menjar ràpid a TikTok (CAC)

Per primera vegada, el CAC ha analitzat vídeos d'"influencers" amb més de 40 milions de seguidors a aquesta xarxa social que es van publicar entre l'1 de març i el 30 de juny.

Al seu parer, alguns dels continguts són un clar exemple de publicitat, sense autorització de la xarxa TikTok i, a més, saltant-se la normativa europea de les comunicacions comercials audiovisuals.

TikTok
Vídeos a TikTok amb publicitat encoberta, en aquest cas de vambes (CCMA)

TikTok té 800 milions d'usuaris al món, i el 41% tenen entre 16 i 24 anys. També hi ha un gran nombre de menors de 16 anys que fan servir els dispositius dels seus pares o germans grans per connectar-se a la xarxa.

A més, el CAC assenyala que amb aquests vídeos vulneren les normes de la mateixa plataforma, que prohibeix utilitzar-la amb un propòsit comercial sense que la companyia ho autoritzi.

Per això demanen a TikTok que els identifiquin clarament com a objectes comercials, com assegura a TV3 el president del CAC, Roger Loppacher, que alerta que els infants i adolescents poden estar exposats a un gran nombre de publicitat sense ser-ne conscients.

"Els usuaris són molt joves, no només protegim els consumidors i usuaris, sinó els menors, i aquesta publicitat s'ha d'identificar perquè el jove identifiqui que està davant d'un fenomen publicitari. No estem parlant de sancions, sinó que s'exigeixi la identificació d'aquesta publicitat."

CAC
El president del CAC, Roger Loppacher, alerta que els infants i adolescents poden estar exposats a un gran nombre de publicitat sense ser-ne conscients (CCMA)

Els continguts publicats a TikTok són bàsicament d'entreteniment, amb milions de vídeos musicals, humor i coreografies. Les polítiques de la xarxa social alerten de la prohibició de publicitat a tota la plataforma, però els "influencers" analitzats feien publicitat de manera encoberta de menjar ràpid, begudes ensucrades, productes de bellesa, roba, vambes i videojocs.

Publicitat de roba encoberta a TikTok (CCMA)

El CAC insta la plataforma, doncs, a adoptar les mesures necessàries per identificar clarament els continguts publicitaris, tal com estableix la directiva de serveis de comunicació audiovisual i com es fa en ràdio o televisió.

A més, ara que comença el curs, recorda que al web Educac.cat, mestres i alumnes podran trobar recursos i formació sobre com identificar la publicitat encoberta en els continguts audiovisuals i en els vídeos dels "influencers", per no ser víctimes de consums no desitjats.

Portada de la xarxa social TikTok
Portada de la xarxa social TikTok (CCMA)

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut