Prova pilot al metro de Barcelona per controlar-ne l'aforament a temps real
TMB vol aplicar el recompte de passatgers per controlar l'aforament al metro
Barcelona

Prova pilot al metro de Barcelona per controlar-ne l'aforament a temps real

Amb intel·ligència artificial i amb les càmeres de seguretat a andanes, vestíbuls i trens, el sistema, que s'aplica a l'L1 i l'L5, permet controlar l'aforament i prendre decisions en cada moment

Actualitzat

El metro de Barcelona ha engegat una prova pilot per controlar l'aforament a andanes, vestíbuls i l'interior dels trens per millorar el servei i la seguretat del transport públic i retornar la confiança als usuaris, que, a causa de la pandèmia, l'utilitzen menys. Segons ha avançat Betévé al programa "Reset", TMB ha començat a aplicar a les línies L1 i L5 un sistema de recompte de passatgers a temps real, una experiència que durarà 3 mesos.

Reclamen a les autoritats sanitàries dades desglossades per edat, sexe i zona geogràfica de la incidència de la Covid a Espanya (EFE / Mariscal)
TMB vol aplicar el recompte de passatgers per controlar l'aforament al metro (EFE/Mariscal)

Oriol Tort, CEO de l'empresa barcelonina Counterest, que aporta la tecnologia per a aquesta prova pilot, ha explicat que, a través de les càmeres de videovigilància i amb un model d'intel·ligència artificial, s'estan monitorant 150 andanes i vestíbuls i 50 trens als trams centrals de les línies vermella i blava, per controlar a temps real els aforaments. Com expliquen a la pàgina web, aquest sistema Deep Learning permet als operadors prendre mesures i planificar.

"Els responsables d'operacions poden prendre mesures correctives al moment. Per exemple, tancar els accessos si les andanes estan massa plenes i no deixar pujar més persones al vehicle si aquest està per sobre de la seva capacitat. D'altra banda, els planificadors poden detectar tendències i optimitzar l'encaix oferta/demanda mitjançant la millora d'horaris i freqüències de pas dels vehicles, així com afegir més flota en les franges punta d'ocupació."

També s'està aplicant una tecnologia similar als autobusos per detectar quanta gent puja i baixa a cada parada, un sistema que fins ara es feia servir per obtenir dades estadístiques, però que ara pot servir també als ciutadans.

També es fa recompte d'usuaris a les parades dels autobusos (EFE)

Tort ha explicat que la "tendència mundial" és fer públiques les dades i posar-les a disposició dels usuaris, perquè puguin decidir en quin moment fan ús del transport públic. Al metro, ha dit Tort, es poden bloquejar els accessos en cas de superar un aforament desitjable, mentre que a l'autobús dependrà del conductor deixar pujar més gent o no.

 

El projecte no és nou, però sí el seu objectiu. L'empresa Counterest treballa amb TMB des del 2015 per calcular l'aforament dels transports públics a la ciutat abans de la Covid-19.

ARXIVAT A:
Transport públicMetroTecnologiaCovid-19Coronavirus Economia de butxaca
Anar al contingut