"Protegim les escoles": la transformació que Barcelona farà al voltant dels centres

Intervencions directes i indirectes en 200 centres educatius busquen aire de més qualitat, menys soroll ambiental i accidents i més espais de trobada
"Protegim les escoles": la transformació que Barcelona farà al voltant dels centres

"Protegim les escoles": la transformació que Barcelona farà al voltant dels centres

Intervencions directes i indirectes en 200 centres educatius busquen aire de més qualitat, menys soroll ambiental i accidents i més espais de trobada
Redacció Actualitzat
TEMA:
Salut
"Protegim les escoles": la transformació que Barcelona farà al voltant dels centres
La reducció i pacificació del trànsit és un dels objectius del pla

El Govern municipal de Barcelona ha presentat el programa Protegim les escoles, un pla per fer segurs i saludables els entorns dels equipaments educatius de 0 a 12 anys. S'aplicarà fins al 2023 en 200 centres educatius per millorar la qualitat ambiental, el confort de l'espai públic i la seguretat dels nens i nenes.

Les actuacions concretes han de permetre, segons els responsables municipals, respirar un aire de més qualitat, reduir el soroll ambiental, disminuir l'accidentalitat i crear més espais de trobada.

Les intervencions directes es faran a 120 centres educatius, amb una inversió d'uns 10 milions d'euros. Es dissenyaran solucions adaptades a les necessitats de cada centre per oferir zones d'estada amb més vegetació i ombra -a l'estil de les superilles i dels 13 ecoxamfrans amb què s'han millorat els accessos a escoles de l'Eixample.

Als punts d'accés i sortida dels centres es crearan uns espais plaça amb una superfície no inferior a una circumferència de 10 metres de diàmetre, on s'hi posarà mobiliari urbà per convidar a passejar-hi amb tranquil·litat i a fer-hi activitats. 

 

L'entrada a l'espai pacificat se senyalitzarà amb pintura de color taronja i un logotip horitzontal específic. Per reduir el trànsit, es disminuirà l'espai destinat als vehicles, tot suprimint carrils de circulació i places d'aparcament. També es reduirà la velocitat màxima permesa, preferiblement a 20km/h, i es col·locaran elements de seguretat com baranes i pilones.
 

Criteris per prioritzar les escoles

Per seleccionar els centres i prioritzar les actuacions es tindran en compte els següents criteris: priorització dels infants de 0 a 12 anys -etapes bressol, infantil i primària-, d'escoles amb alta contaminació ambiental, tant de l'aire com acústica, d'escoles en punts complicats de seguretat viària i per la quantitat d'infants de cada centre.

També tindran prioritat les escoles on no estigui prevista cap reurbanització a curt termini en menys de 4 anys i els centres a punt d'inaugurar camins escolars aquest curs. El programa municipal "Camí escolar, espai amic", que té com objectiu facilitar la mobilitat autònoma, segura i sostenible dels escolars a partir dels 8 anys, s'incorporarà a aquesta estratègia.
 

La primera, una escola del barri del Poble Nou

El programa s'executarà per fases. El 2020 es preveu actuar en 20 centres educatius, el 2021 en 35 escoles, el 2022, en 35 centres més i el 2023 en 30 més. A aquest total de 120 escoles se n'hi han d'afegir 80 més que milloraran les seves condicions d'entorn gràcies a altres estratègies de millora d'espais públics associats a projectes com les superilles, els eixos estratègics de ciutat o el Pla de Barris.

El pla s'ha iniciat a l'Escola Grèvol de Sant Martí -al barri del Poble Nou-, un centre concertat amb més de 40 anys d'existència que des del curs 1996-97 és una cooperativa educativa mixta. S'ha començat a pacificar el trànsit de l'entorn i a estructurar espais més segurs. L'octubre passat es va produir, en aquesta escola, un accident en què va morir un infant.

Amb l'actuació s'ha creat un nou espai d'estada de 280 metres quadrats davant l'escola, amb bancs i jardineres i protegit per una barana. Alguns trams de carrers estan ara limitats a vianants. I el carrer de Provençals ha passat de 2 carrils i 2 cordons d'aparcaments a 1 carril i 1 cordó. La velocitat s'ha limitat als 20 km/h, s'ha pintat una catifa de color taronja al paviment -indicativa de l'entorn escolar-, s'ha instal·lat un radar pedagògic i s'ha ampliat el número de places d'estacionament.

ARXIVAT A:
Salut Educació