Protecció Civil: L'atenció als familiars en l'accident a Castellgalí era "millorable"

El subdirector de Protecció Civil admet que fa falta millorar el protocol en accidents d'aquestes dimensions
Protecció Civil: L'atenció als familiars en l'accident a Castellgalí era "millorable"

Protecció Civil: L'atenció als familiars en l'accident a Castellgalí era "millorable"

El subdirector de Protecció Civil admet que fa falta millorar el protocol en accidents d'aquestes dimensions
Actualitzat
Un tren de renfe a l'estació de Manresa

Un tren de Renfe a l'estació de Manresa

Protecció Civil admet que l'atenció als familiars de les víctimes de l'accident de tren de fa una setmana a Castellgalí, al Bages, no va ser l'adequada. El seu subdirector, Sergio Delgado, en declaracions a Catalunya Ràdio, ha assegurat que revisaran el protocol per a situacions semblants. Un dels punts a millorar és la connexió entre l'atenció als familiars amb l'atenció dels ferits.

"Ara ens trobem treballant a connectar l'atenció dels familiars com a afectats amb l'atenció dels seus familiars ferits, o també amb els il·lesos proporcionant-los informació."

Albert Sorolla, pare d'una menor que va quedar ferida en l'accident, denuncia que els protocols en casos d'accidents on hi ha molts afectats estan deshumanitzats. En declaracions a Catalunya Ràdio, explicava que van estar més de cinc hores esperant fora de l'estació de Manresa, on es va instal·lar un hospital de campanya, sense que els atenguessin ni els expliquessin la situació dels seus familiars.

"En cap moment vam saber per ningú que ella es trobava allà, ningú ens va donar cap informació i no vam tenir contacte amb l'organització que estava gestionant l'accident."

Sergio Delgado explicava que aquest retard de 5 hores, des d'una "prespectiva i anàlisi objectiva més tècnica", no és un "temps dolent" però és "millorable".

 

Familiars esperant fora de l'estació de Manresa on es va instal·lar l'hospital de campanya

 

Aquest temps, segon Delgado, a causa de factors com ara l'elevat nombre de ferits o que l'espai habilitat on es va instal·lar l'hospital de campanya era petit per les obres de l'estació de Manresa. Delgado remarca que l'aspecte a millorar és que els familiars no rebessin la informació que els ferits estaven sent atesos, un fet que està protocolitzat.

En l'accident de Castellgalí va morir la maquinista d'un dels combois i un centenar de passatgers van resultar ferits. Renfe preveia reestablir el servei de l'R4 i l'R12 entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa dimarts. Els maquinistes, però, s'han negat a reprendre el servei i Renfe ha ajornat el reestabliment fins que finalitzi la investigació.

 

Una plataforma per exigir solucions

Aquest divendres, una trentena dels afectats pels accidents de Castellgalí i Vacarisses han creat una plataforma en defensa del transport públic a la Catalunya central. El seu objectiu és exigir les inversions previstes a l'R4 i, per fer-ho possible, plantegen mobilitzacions i suport d'altres col·lectius, així com polítics i institucions.

Entre els temes que van posar sobre la taula, hi ha la convocatòria de no pagar el bitllet de l'R4 o l'R3, a partir del dilluns 18 o la necessitat d'anar a l'una en una demanda contra Adif pel sinistre. No descarten, per tant, presentar una demanda col·lectiva.

 

En un comunicat publicat aquesta setmana, Renfe assegura que els viatgers que no paguin  "estan cometent frau contra tots els ciutadans que amb els nostres impostos financem els serveis públics". A més, recorda que el bitllet inclou l'assegurança "obligatòria de viatge".

La ferroviària, que entén que els usuaris puguin exigir millores, conviden a fer-ho mitjançant els canals d'atenció al client.