Primers efectes de la zona de baixes emissions: es desploma la venda de cotxes

Els compradors són més prudents i prefereixen els de segona mà
Primers efectes de la zona de baixes emissions: es desploma la venda de cotxes

Primers efectes de la zona de baixes emissions: es desploma la venda de cotxes

Els compradors són més prudents i prefereixen els de segona mà
Redacció Actualitzat
TEMA:
ZBE Barcelona
Senyal de la ZBE instal·lat al ramal de la sortida 14 de la Ronda de Dalt, a l'Hospitalet de Llobregat (ACN)
Senyal de la ZBE instal·lat al ramal de la sortida 14 de la Ronda de Dalt, a l'Hospitalet de Llobregat (ACN)

A partir de l'1 de gener, Barcelona no permetrà entrar a la ciutat moltes motos i cotxes antics, els més contaminants. Davant la imminència de l'entrada en vigor d'aquesta mesura, la caiguda de vendes de cotxes a la ciutat de Barcelona és gairebé el doble que al conjunt de Catalunya, una conseqüència de les restriccions per la normativa d'emissions, i agreujada per la incertesa sobre la transició al cotxe elèctric.

Mercat de segona mà en ciutats sense restriccions

De fet, en plataformes i webs de compravenda de productes de segona mà, plouen les ofertes de motos i cotxes que, en no adequar-se a la normativa, s'intenten vendre fora de les ciutats on no s'apliquen les restriccions.

 

És el cas d'Abel Andreu, que té dues motos però ja fa números per comprar-ne una altra. Una l'ha posada a la venda i, l'altra, la nova normativa l'obligarà, a partir de l'1 de gener, a deixar-la aparcada. Encara no sap què en farà.

"Tinc aquesta moto al Wallapop i una al pàrquing però no li he renovat l'assegurança. M'obliga a ficar-me amb un crèdit o una altra compra i tindré una despesa que no m'esperava".

 

 

Creix l'interès per altres fórmules

Unes restriccions criticades pel Gremi del Motor de Catalunya. Diuen que les administracions han de donar més ajudes per renovar el parc automobilístic antic. En un moment d'incertesa pel sector, creix l'interès pel rènting, com explica el president de FECAVEM i del Gremi del Motor, Jaume Roura.

"Estem oferint fórmules que faciliten la compra en el consumidor via el rènting a particular, que dona una flexibilitat que cadascú pugui equilibrar la seva economia."


També creix l'interès pel vehicle elèctric, segons José Antonio Varela, director comercial de Martorell Motor Seat.

"Hi ha hagut més demandes d'informació per elèctrics i híbrids que permeten a la gent circular per la zona de baixes emissions."

 

El 2019 no ha estat gaire dolç per al sector de l'automòbil. Les vendes de vehicles nous a Catalunya han caigut al voltant del 8%, i al conjunt d'Espanya, a l'entorn del 6%. Tot al contrari que els vehicles de segona mà. Les vendes han repuntat un 10%.

 

 

El sector dels vehicles d'ocasió defensa que tots els turismes i motos que venen a Barcelona disposen de l'etiqueta ambiental i, per tant, poden circular amb tota tranquil·litat, segons Dani Ortuño, gerent d'Autortuño.

"El nostre vehicle que podem oferir és un cotxe amb molt bones prestacions i que sabem que en 3 o 4 anys fan una inversió moderada per poder veure com es presenta aquest futur immediat."

Pel que fa a les vendes de turismes a Barcelona, des del 2015 s'havien anat enfilant. L'any 2018 van superar les 25.000 unitats anuals matriculades. Aquest any, però, s'ha invertit la tendència. El 2019, a pocs dies per tancar l'any, acaba a l'entorn de les 21.000 matriculacions de vehicles nous. Per contra, la venda de vehicles de segona mà ha pujat... i també altres fórmules, com el rènting.

 


Alternatives: transport públic i aparcaments dissuasoris

Dels vehicles que diàriament circulen per la zona de baixes emissions deixaran de fer-ho uns 50.000 l'any que ve, segons càlculs de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona. Conductors que passaran a ser usuaris del transport públic, la majoria en hora punta.

Dels desplaçaments que es registren a la zona de baixes emissions, la meitat es fan dins de Barcelona ciutat. Però l'altra meitat són de vehicles que van o venen d'altres municipis, usuaris que depenen del transport públic interurbà. Però no tots els trajectes en transport públic són ràpids ni còmodes. Traslladar-se des de Corbera de Llobregat fins al centre de Barcelona pot suposar una hora i 20 minuts, en transport públic, o la meitat de temps, 40 minuts, en cotxe.

 

Per tot plegat, molts conductors poden plantejar-se l'opció de renovar-se el vehicle i continuar circulant amb el seu cotxe. Però hi ha altres alternatives. A Sant Cugat, que ho té tot a punt per afegir-se a la zona de baixes emissions, seguint el model de Barcelona, ja han preparat un aparcament amb capacitat per a 700 vehicles. Permet que molts dels que viuen fora hi deixin el cotxe.

 

 

Ara, l'aparcament té una ocupació del 80%, però volen expandir aquesta oferta a altres punts de la ciutat. En la consulta que s'ha fet als ciutadans, també demanen més carrils bici i camins escolars segurs i protegits de la contaminació.

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona Contaminació Mobilitat