Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Preu, burocràcia en les ajudes i falta de carregadors, les barreres al cotxe elèctric

La implantació del cotxe elèctric encara és molt reduïda: frega el 5% del parc de vehicles, una xifra que encara està molt per sota de la mitjana europea, del 7,2%

Esther Ortega Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

En l'últim any i malgrat la pandèmia, que ha suposat una frenada important per al sector de l'automòbil, la venda de cotxes elèctrics i híbrids endollables van més que doblar-se, amb un increment rècord del 136%. Un impuls que de moment s'ha mantingut durant el primer trimestre de l'any. Però lluny del que aquesta xifra podria fer pensar, la implantació del cotxe elèctric encara és molt reduïda. Fa 10 anys, de tots els vehicles que es venien, els elèctrics no arribaven ni a l'1%, i l'any passat van fregar el 5%, una xifra que encara es troba molt per sota de la mitjana europea del 7,2% i lluny també de ser l'aposta majoritària dels conductors.

 

 

Fins a 7.000 euros amb el pla Moves III

El govern vol donar un impuls decidit a la transició energètica i destinarà una part important dels fons de reconstrucció europeus a la transformació de la indústria de l'automòbil. Precisament per promoure les vendes del vehicle elèctric la setmana passada es posava en marxa el nou pla Moves, el més ambiciós dels tres que fins ara ha engegat el govern. Està dotat amb 400 milions d'euros, ampliables fins a 800 i estarà en vigor fins al 2023. Té una dotació, per tant, molt superior a la dels anteriors plans dotats amb 45 i 100 milions d'euros, respectivament.

Als concessionaris esperen que les properes setmanes les vendes de vehicles elèctrics s'impulsin de la mà del nou Moves. Amb tot, creuen que les ajudes són encara insuficients per salvar la primera barrera amb què topen els models elèctrics, la del preu, segons explica el Josep Lluís Santamaria, cap de vendes de Kia Integral Car a Terrassa i Sant Cugat.

"Hi ha països com França que donen un 40% de descompte per comprar un cotxe elèctric, aquí amb el Moves, donen 5.000 sense desballestament i 7.000 amb desballestament."

Des dels concessionaris reclamen més facilitats per tramitar les ajudes, perquè ara la burocràcia recau en el particular. "Molta d'aquesta gent que ja s'havien agafat a plans anteriors - Renove, PIVE, Prever - estaven acostumades a què era la concessió la que s'encarregava d'aquests tràmits. Ara, quan els dius que són ells els que s'ho han de tramitar, veus que els canvia la cara", explica Santamaria. Al seu concessionari han habilitat un sistema de gestoria que permet fer aquests tràmits, però això suposa un sobrecost per al client que ha de pagar el servei.

Punts de recàrrega públics, els grans absents

I encara un últim obstacle, una xarxa de carregadors escassa i amb molts punts febles sobretot en els trajectes interurbans. Els concessionaris posen totes les facilitats als clients per instal·lar-ne un a casa, però "no tothom té places de pàrquing de propietat, has de fer una despesa important en una plaça que no és teva, has de parlar amb el propietari...". Per a aquest tipus de clients, cal poder comptar amb una xarxa pública potent de carregadors per fer el salt.

Segons l'Associació Espanyola de Fabricats d'Automòbils i Camions, ANFAC, a Espanya hi ha poc més de 8.500 punts de recàrrega públics per al vehicle elèctric. D'aquests, el 34% són a Catalunya, la comunitat que més en té de llarg. Ara bé, si rasquem més entre aquestes dades, veiem que la gran majoria són de càrrega lenta, i que bona part requereixen tenir el cotxe aparcat tota la nit per carregar-lo. 230 d'aquests punts ofereixen una càrrega ràpida de 30 minuts i només 8 d'ells permeten carregar el vehicle en 10-15 minuts, el que podria equiparar-se al temps que es necessita per omplir el dipòsit d'un cotxe de benzina.

 

 

Al temps de recàrrega elevat se suma encara una altra barrera per a la implantació del cotxe elèctric: la cobertura. I és que la majoria d'aquests punts de recàrrega estan ubicats als nuclis urbans i fer un viatge llarg obliga encara els conductors ha planificar-lo per avançat. El pla Moves III preveu no només ajudes a la compra de vehicle elèctric, sinó també a la instal·lació de punts de recàrrega.

 

Un mercat de present i futur

A Viladecavalls es troba la fàbrica de Circontrol, un dels principals fabricants de punts de recàrrega de Catalunya. El seu director general, Joan Hinojo, assegura que la instal·lació de carregadors públics creixerà amb força els propers anys i que les ajudes europees a l'electrificació seran una empenta important. "Estem preparant-nos per créixer un 60-70% en dos anys i ara, en aquest moment, som 210 persones i en dos, màxim tres anys, serem 350 persones fabricant carregadors."

L'aposta d'aquesta empresa pel cotxe elèctric va començar el 2008, llavors, recorda el Joan Hinojo, eren només 25 persones, pràcticament no se sentia a parlar de Tesla i el cotxe elèctric semblava una promesa llunyana. El principal negoci de l'empresa fa 13 anys era el sistema de guiat dels pàrquings, ara projecten "el millor laboratori d'Europa de proves de cotxes elèctrics de més d'un milió d'euros".

"Quan el president em va dir: 'Aniràs a fer carregadors de vehicles elèctrics', jo li vaig dir: 'Ramon, tu m'estàs enviant a galeres, he fet alguna cosa malament?' I diu: 'No, et poso en un negoci que dintre d'uns anys serà més gran que tota la resta'."

No anava errat, el negoci dels carregadors ocupa ja el 95% del seu negoci. Fins ara, però, el seu principal mercat ha estat internacional: "Si els cotxes elèctrics s'han venut als Països Baixos, Alemanya, França i el Regne Unit, el 75% dels carregadors també són allà."

Finestreta única per instal·lar més carregadors

La major renda per càpita d'aquests països europeus explica que allà se'n venguin més, però també ajudes més quantioses i facilitats administratives. L'objectiu del govern espanyol és arribar als 100.000 punts de recàrrega el 2023, i això implica multiplicar per 11 la xifra actual, des del sector demanen, però, canvis legislatius per simplificar uns tràmits que dificulten i alenteixen la seva instal·lació: "Ara has de passar per l'administració del municipi, per l'administració de la comunitat autònoma i per l'administració estatal."

"És molt complicat fer una ampliació de potència per fer punts de recàrrega, més complicat aquí que ho pot ser a Noruega, el Regne Unit o Alemanya."

El preu dels vehicles elèctrics, però també aquesta manca de punts de recàrrega públics fa que molts clients que busquen una opció elèctrica es decantin per un híbrid endollable abans que per un model 100% elèctric.

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut