Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
ANÀLISI

Política 2.0: Meditar el vot a la xarxa

"Política 2.0" és un espai setmanal del "Polièdric" de Catalunya Informació on analitzem l'ús que es fa de les eines 2.0 en aquest camp.

Enllaç a altres textos de l'autor Jordi Baró

Jordi Baró

Jordi Baró es periodista dels serveis informatius de Catalunya Ràdio.

Actualitzat
Un test en línia pot ajudar qualsevol persona a orientar el vot? A les portes del 28-N, el web Elecciones proposa un qüestionari de 20 preguntes per saber quin partit s'aproxima més a les teves idees. Són interrogants d'actualitat i interès general. Les multes pels negocis que no retolen en català s'han d'eliminar? El burca i el nicab han d'estar prohibits als llocs públics? Contestats amb un "sí" o un "no", la pàgina situa l'usuari més a prop o més lluny de les sis forces parlamentàries actuals, més Reagrupament i Solidaritat Catalana. Per primera vegada a Catalunya, coincidint amb unes eleccions, prenen força a internet iniciatives ideades al marge dels partits i amb l'ànim de canviar les possibilitats d'informar-se i reflexionar sobre el vot abans d'anar a les urnes.

Més les propostes que els candidats

Elecciones s'inspira en iniciatives similars d'Alemanya i Holanda, vol captar sobretot gent jove desconnectada de la política i, amb l'excusa del test, encoratjar-la a exercir un vot conscient. La pàgina l'ha impulsada un dels fundadors del web de viatges Atrápalo, l'eslovac resident a Barcelona Marek Fodor, per forçar a valorar menys els polítics i més les seves idees. Un equip de vuit persones han treballat en el projecte, tres de les quals s'han dedicat exclusivament a destriar les postures dels partits. "Quan faltava menys d'un mes per les eleccions, hi havia formacions que encara no disposaven de programa electoral. No tenir en què basar-se ha estat una primera dificultat. L'altra és que en les preguntes que desafavoreixen els partits, han intentat utilitzar un llenguatge polític complicat enlloc d'una resposta clara de sí o no", explica Fodor. Les eleccions catalanes seran com una prova pilot pel web, pensat en un principi pels comicis espanyols del 2012.

Més els polítics que els partits

"Sovint la candidatura d'un partit no té molt a veure amb el que opina la gent", sosté un dels fundadors de Voota, François Derbaix. El web permet votar a favor i en contra dels polítics catalans i espanyols i, amb vista a les eleccions al Parlament, ha publicat les llistes completes de cada formació. "Creiem que a mesura que creixi el nombre de visites al nostre web tindrem més representativitat i, d'alguna manera, podrem ajudar els partits a ordenar millor les seves candidatures", afegeix Derbaix, impulsor fa un temps del reconegut portal d'allotjaments Top Rural. Voota -amb versió en català i castellà- funciona des de fa un any, acumula més de 20.000 opinions i rep unes 10.000 visites mensuals, que últimament creixen a un ritme del 50%. En última instància, serveix per animar la participació.

Una finestra en línia al 28-N

Electoralia fa una recerca automàtica sobre el que es diu a la xarxa sobre les eleccions. Repassa mig miler de blogs especialitzats, mitjans "online" i xarxes socials, i presenta els resultats ordenats en funció de diferents paràmetres, com l'interès que el tema genera entre els usuaris. Vol millorar les possibilitats d'informar-se. "Ajuda a decidir els ciutadans o a tenir més a prop els programes dels partits, a veure què està votant l'altra gent, a llegir articles que estan relacionats amb tot el que està passant a internet i als quals potser no haurien tingut accés perquè els quedaven lluny", explica el periodista Valentí Sanjuan, de qui va sortir la idea. A Electoralia hi ha treballat un equip multidisciplinari del camp de la publicitat, el periodisme, el disseny i la programació informàtica.

Elecciones, Voota i Electoralia són tres canals de participació, informació i reflexió sobre les eleccions, complementaris als recursos dels mitjans de comunicació tradicionals i dels partits. "Com que aquestes eines són molt fàcils de crear, crec que aniran sortint més projectes de l'àmbit polític que no siguin promogudes per part de partits, sinó d'un grup ciutadà o individual", pronostica Marek Fodor.

La setmana passada, a l'espai "Política 2.0", l'ús de les xarxes socials a les eleccions legislatives als Estats Units.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut