Vista aèria d'un pas de peatons
Per pensar, pot ser més beneficiós caminar que córrer

Per què caminar ens ajuda a tenir bones idees? De la psicologia a la neurociència

Sortir del nostre entorn o els canvis hormonals que experimenta el nostre cos quan caminem poden fomentar la creativitat

Paula Florit GomilaActualitzat

Has de prendre una decisió important? Estàs encallat enmig d'un procés creatiu? Un passeig pot ajudar-te a trobar la inspiració que necessites per sortir d'un atzucac.

"És molt millor que consultar-ho amb el coixí", assegura Vicenç Raluy, professor del màster de Psicologia de l'Esport a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per què? D'entrada, pels estímuls que rebem quan sortim del nostre entorn. "Tenir estímuls nous, tant visuals com auditius, pot ajudar a veure les coses d'una altra manera. I al final la creativitat és això: fer connexions noves amb coses que ja existien", explica Raluy. 

Això també explica que, si parlem de creativitat o de salut mental, sigui millor caminar en espais oberts que en llocs tancats. O, segons el cas, fer-ho acompanyat. "Si vas sol, pots ser més creatiu i penses més sobre les coses. Però escollir bé amb qui vas pot ser un extra: estimules la conversa, intercanvies idees i veus les coses des d'una perspectiva diferent, si ets capaç d'escoltar", assegura Vicenç Raluy, que també coordina el Grup de Treball de Psicologia de l'Esport de Tarragona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.

I encara hi podem introduir un altre element: millor amb música o sense? Segons el professor, no ha de ser un obstacle si la triem bé. "Si el que volem és atraure idees noves, millor no rebre cap estímul conegut. Potser, en aquest cas, el millor seria posar-se una llista de reproducció aleatòria".

Una dona passeja per un camí de muntanya
Sortir a caminar en espais oberts provoca més estímuls, segons els experts (iStock)

Què li passa al nostre cervell quan caminem?

Segons el neurocientífic Diego Redolar, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de la Universitat Oberta de Catalunya, un passeig d'uns 20 o 30 minuts ajuda el nostre cervell a generar neurones noves a l'hipocamp, l'àrea que contribueix a la generació i conservació de la memòria.

A més, com passa amb qualsevol activitat física --i assegura que no cal assolir un alt nivell de pulsacions--, caminar té beneficis a nivell hormonal. Redolar posa el focus en un: la reducció del cortisol, que és una de les principals hormones de l'estrès.

I l'estrès, assegura el professor, inhibeix una part del nostre cervell: l'escorça prefrontal, que té un paper bàsic en la nostra creativitat. Si reduïm el cortisol, reduïm l'estrès i millorem el funcionament d'aquesta àrea del cervell. De retruc, podem ser més creatius i augmentar la nostra capacitat per resoldre problemes.

Vicenç Raluy afegeix els efectes en els nivells d'altres hormones. Caminar, explica, genera endorfines --molt vinculades a l'analgèsia i a l'eufòria--, dopamina --que afecta l'estat d'ànim, la motivació, l'atenció o l'aprenentatge--, i serotonina i noradrenalina, que són justament les dues hormones sobre les quals intenten treballar tots els tractaments antidepressius.

Per què és preferible caminar que córrer, per pensar?

Tot això passa des del moment que canvia la nostra freqüència cardíaca i respiratòria. Però si el que volem és pensar, el psicòleg recomana no accelerar-la en excés: "Si apuges molt el teu nivell cardíac, tens moltes més dificultats per pensar d'una manera ordenada".

"Si estàs corrent, pots tenir el teu diàleg, però pot ser més recurrent. De fet, normalment t'ofusques en un tema o estàs molt enfocat en petits reptes, com 'vull arribar fins a aquest punt'", assegura Vicenç Raluy. "És com si el focus d'atenció es tanqués una mica", afegeix.

Un pas de peatons de Barcelona amb persones caminant
Un passeig de mitja hora redueix el cortisol del cervell (iStock)

Inspiració, sí; concentració, no

No hi ha una gran recerca científica sobre els efectes de caminar en la capacitat creativa. En tot cas, un estudi de la Universitat de Stanford, publicat el 2014 concloïa que caminar fomenta la inspiració. 

Van plantejar a 176 alumnes que pensessin idees per fer servir uns mateixos objectes amb finalitats diferents de les finalitats per a les quals havien estat creats, uns asseguts i uns altres en moviment, en interiors i en exteriors.

Van observar que, mentre que la totalitat dels participants que havien respost caminant havien aportat almenys una bona idea, només la meitat dels alumnes asseguts havien assolit l'objectiu. Amb tot, treien una altra conclusió: si el que cal és molta concentració per trobar la resposta correcta a un problema, el millor és estar assegut.
 

Caminar, també per entendre's

I encara podem afegir un altre benefici de fer un bon passeig: la resolució d'un conflicte amb una altra persona. 

El fet de sortir a caminar amb algú amb qui hem de resoldre una diferència pot ajudar a aconseguir-ho. "Anar a caminar fa que, per nassos, us compasseu en el ritme", explica el psicòleg Vicenç Raluy. I això assegura que pot ser un primer pas per entendre's. 

"Quan entres en sintonia amb algú, gairebé sempre estàs en la mateixa posició corporal. I caminar t'obliga a fer-ho", conclou.

 

ARXIVAT A:
SalutSalut MentalEstil de vida
Anar al contingut