(Pixabay/Steve Buissinne)

Per què alguns dies pot ser més barat posar la rentadora a la tarda que de matinada

Les mesures del govern espanyol per frenar el pic de preus han anestesiat l'efecte de les franges horàries

Esther OrtegaActualitzat

La nova reforma dels trams horaris que va entrar en vigor l'1 de juny ha quedat en no res, almenys temporalment. El pic de preus d'aquest estiu, i les mesures del govern espanyol per frenar-ho, han anestesiat l'efecte de les franges horàries, segons admeten fonts de la Comissió Nacional de la Competència, impulsora de la reforma.

El nou sistema divideix les hores segons els pics de demanda, hora punta, plana i vall. Busca condicionar la manera com consumim energia i reconduir hàbits cap a horaris amb menys demanda, amb el sistema menys sobrecarregat; premiava el consum a les hores de menys demanda, de nit o a primera hora de la tarda.

Però a partir de l'estiu, els preus van començar a enfilar-se i trencar rècords històrics dia rere dia; finalment, el govern espanyol va prendre mesures per intentar que els pics de preu de l'electricitat als mercats majoristes no es traslladessin a la factura dels consumidors.

El passat 15 de setembre entrava en vigor un pla de xoc per contenir la factura mensual de la llum; reduïa temporalment els càrrecs que paguem a la factura, una retallada del 96%. El resultat és que, a la pràctica, eliminant els càrrecs de l'hora punta s'eliminen els pics de preu, i la diferència amb les hores "barates" es redueix; durant les últimes setmanes, algun dia ha sortit més econòmic posar la rentadora a primera hora de la tarda que al llarg de la matinada.

Per exemple, si mirem els preus d'aquest dimarts 26 d'octubre, el consum a les vuit del vespre costa 0,35647 €/kWh. Això és un 35% més que a les cinc de la matinada. En canvi, la diferència entre hora vall i plana és mínima, del 4,4% (0,22967 €/kWh a les cinc de la matinada, en comparació amb els 0,23977 €/kWh a les tres de la tarda).

Per tant, en molts casos, la "recompensa" per triar un horari com el de matinada és molt baixa. L'objectiu no era aquest; la idea era premiar el consum a hores de molt baixa demanda. Comparat amb un dimarts anterior a les mesures del govern espanyol, per exemple el 8 de setembre, la diferència salta a la vista.

Posar una rentadora a les vuit del vespre era un 85% més car que a les cinc de la matinada. I posar-la a les tres de la tarda també era molt més car, un 22%. Ara, fins i tot, es pot donar el cas d'algun dia on sigui més barat consumir electricitat a la tarda que durant la matinada. Imaginem un dia de molt de sol o vent, a les hores del migdia no cal cremar gas per produir energia i el preu cau; però de matinada, bufa poc vent i els preus pugen. Abans, amb els càrrecs, això es corregia a favor del "consum responsable"; ara, pràcticament sense càrrecs, no és així.

Tot plegat ha complicat, i molt, la presa de decisions a aquells consumidors que volien aprofitar-se d'aquest sistema de trams per estalviar en la seva factura. Fins ara només havien de tenir al cap aquests rellotges i traslladar la major part del seu consum possible a les hores vall o planes.

 

Ara això no serveix. Si el client vol saber quan li surt més barat posar la rentadora el més efectiu és consultar l'aplicació de Red Electrica Española RedOs. Cada tarda podrà saber ja quins seran els preus de l'endemà i així decidir a quines hores concentrar el seu consum. Això sí, aquesta serà una operació que haurà de fer cada dia.

Per què es va reformar la tarifa?

La manera d'aconseguir un consum responsable era distribuint els peatges i càrrecs que paguem a la factura de tal manera que consumir a unes hores fos més atractiu --més barat-- que a unes altres. I per què? Per millorar l'ús de les infraestructures i evitar pics de demanda que poden col·lapsar el sistema i, a més, obliguen a recórrer a les tecnologies més cares, com les centrals tèrmiques, per garantir el subministrament.

Un punt bàsic just quan comença una transició energètica que pot portar a increments de la demanda d'energia a les llars, per exemple per carregar el cotxe elèctric o instal·lar sistemes de climatització alternatius al gas, com les bombes de calor.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsumEnergia
Anar al contingut