Un patinet circula per un carril bici (ACN)
Un patinet circula per un carril bici (ACN)

Patinets amb casc i assegurança: nou enduriment de l'ordenança a Barcelona

L'Ajuntament endureix la normativa i va més enllà del que obliga el reglament estatal, arran dels accidents causats per aquest vehicles

TEMA:
Mobilitat

Barcelona, pionera en regular aquests vehicles en les seves ordenances, ha aprovat modificar l'actual i obligarà a portar casc a tots els tipus de patinets i també assegurança a tercers, davant l'elevat nombre de vehicles que circulen per la ciutat i dels accidents que hi ha hagut, segons la regidora de Mobilitats, Rosa Alarcón.

"Per nosaltres és molt important l'obligatorietat del casc i l'assegurança, sobretot per motius de seguretat viària i també per protegir tant els conductors com les persones en cas de sinistre."

A principis d'any va entrar en vigor la reforma del reglament de circulació a nivell estatal, que regula els vehicles de mobilitat personal (VMP). Els considera vehicles de motor i, per tant, els usuaris s'han de cenyir a les normes de circulació. Tenen limitada la velocitat màxima a 25 km/h, estan obligats a circular pel carril bici o la calçada, a sotmetre's a proves d'alcohol i drogues, a transportar un únic ocupant i a no portar auriculars ni mòbil.

La norma, però, no diu res sobre l'obligatorietat del casc i l'assegurança, i ho deixa en mans dels ajuntaments.

 

Infraccions greus

L'excés de velocitat és una de les infraccions més habituals dels conductors d'aquests aparells i també saltar-se els semàfors en vermell, per la qual cosa s'exposen a sancions de 200 euros.

El Servei Català de Trànsit coordina una campanya preventiva de conductes de risc dels conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP).‍ En la darrera campanya de control d'aquests vehicles, que es va fer al juliol passat, es van imposar un total de 561 denúncies, la majoria de les quals van ser per les condicions de circulació del vehicle, un 64%, o per no dur casc, un 26%.

Per la seva banda, la Guàrdia Urbana de Barcelona, fins al mes d'abril, ha denunciat gairebé 5.800 particulars que anaven en patinet i estudia requisar els vehicles que provoquin infraccions greus.

Aquest 2021, dos conductors de patinet han mort a Barcelona. En el primer cas, al maç, un cotxe va atropellar mortalment un noi de 14 anys que anava en patinet a la Bonanova. En el segon, dues setmanes després, a l'Eixample, un noi de 25 anys en patinet moria pel xoc d'un taxi.

El primer cas a Catalunya es remunta al maig de l'any passat a la C-35 a Santa Maria de Palautordera, al Vallès Oriental, quan un camió va atropellar el conductor d'un patinet. Al setembre hi havia la primera mort d'un conductor de patinet a Barcelona: un home de 59 anys va xocar amb una furgoneta a l'Eixample.

 

Prioritat al més vulnerable

Però les primeres víctimes a causa de la circulació de patinets elèctrics han estat els vianant, sobretot les persones grans. Una dona de 92 anys va morir atropellada per dos joves que anaven en un patinet, a Esplugues de Llobregat, l'agost del 2018. El cas va anar a judici però, la llei només permetia sancionar amb una multa. La primera víctima a Barcelona atropellada per un patinet elèctric va ser una dona de 82 anys que va morir al Raval, al setembre del 2019.

Ara hi ha veïns que, malgrat les senyalitzacions, alerten del perill a què cada dia estan sotmesos davant del nou ordenament de la circulació als carrers per fer compatible tothom. Una veïna de l'Eixample, Magda Latorre, denuncia: "Ens juguem la vida cada dia per anar a llençar les escombraries".

 

 

L'ordenança de Barcelona, que ha anat endurint les mesures arran del accidents que han causat aquests vehicles, dona prioritat al més vulnerable; així, els vianant tenen prioritat davant de bicicletes i patinets, i aquests davant d'altres vehicles més grossos. Prerò la convivència no és fàcil. L'excés de senyalitzacions als carrers, tot i ser clara, no evita perills, com el d'una dona que va creuar el carril bici per agafar un taxi en una zona senyalitzada al carrer Aragó.

 

 

ARXIVAT A:
Mobilitat Seguretat Trànsit Ajuntament de Barcelona

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut