Pacificar l'entorn de les escoles: entre la convivència i la seguretat dels alumnes

L'Ajuntament de Barcelona ha ampliat els espais d'espera i joc a l'entorn de més d'un centenar d'escoles, amb resultats força diferents

Anna Bonet Martínez

En l'últim any, 101 escoles de Barcelona han guanyat espai al carrer gràcies a les mesures de pacificació del trànsit que ha fet l'Ajuntament. S'han ampliat voreres, s'ha instal·lat mobiliari nou, com bancs i jardineres, i s'ha canviat el límit de velocitat de les vies d'accés a alguns centres.

Amb tot, les mesures no funcionen igual a tot arreu. Hi ha famílies que aplaudeixen els canvis, però d'altres els consideren insuficients i perillosos.

El tram del carrer Taxdirt on hi ha l'entrada dels alumnes més petits de l'Escola de les Aigües, al Baix Guinardó, s'ha convertit en una via amb prioritat per a vianants i s'hi han instal·lat bancs i boles de formigó. L'objectiu era limitar el trànsit a un màxim de 10km/h, per fer més segur el carrer i reduir la contaminació, però les famílies denuncien que continuen circulant-hi molts cotxes i això fa que els nens i nenes estiguin més desprotegits que abans.

"Hi ha un senyal que diu que només poden passar-hi veïns o comerços, però els cotxes passen a massa velocitat i hi ha molt volum de trànsit", explica el president de l'Associació de Famílies de l'escola, César Catalán. I afegeix:

"Els nens i nenes ocupen l'espai, però si no reduïm la velocitat i el volum de vehicles, la mesura no funciona. És molt perillós."

Les famílies reclamen mesures definitives com convertir-lo en un carrer exclusivament per a vianants o modificar el sentit de circulació.

 

La regidora d'Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Infraestructures de Barcelona, Janet Sanz, explica que l'Ajuntament ha intentat que "les mesures atenguin la seguretat dels alumnes i alhora les demandes de veïns i comerciants", que volen que s'hi pugui continuar accedint en cotxe o moto. Amb tot, alerta que "ens donem un període de temps curt per veure si funciona i, si no, serem més contundents."

En altres centres, com l'escola Antoni Brusi, a la Vila Olímpica, les mesures sí que satisfan els pares. Ja era una zona amb poc trànsit, i ara s'han eliminat dos carrils d'aparcament del carrer Llull per convertir-los en una única zona amb prioritat per a vianants. A més, el centre fa cantonada amb el carrer Sardenya i com que és una zona amb carrers més amples, resulta més senzill pacificar-hi el trànsit.

 

"Cada carrer és diferent. Estudiem quines són les problemàtiques de mobilitat en aquell àmbit i primer fem una actuació de guanyar espai i seguretat, però amb diferents nivells, segons les necessitats de l'entorn", explica Sanz. En alguns casos, cal eliminar carrils de circulació i, en d'altres, n'hi ha prou amb actuacions més senzilles.

El pla Protegim les Escoles de l'Ajuntament de Barcelona preveu modificar l'entorn de 54 centres educatius més durant el 2022.

 

ARXIVAT A:
Educació Covid-19Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut