El gremi del transport de mercaderies per carretera dels Estats Units calcula que manquen 80.000 camioners (Reuters/Lindsey Wasson)
El gremi del transport de mercaderies per carretera dels Estats Units calcula que manquen 80.000 camioners (Reuters/Lindsey Wasson)

Oferta per a camioners als Estats Units: 90.000 euros anuals i dormir més sovint a casa

La patronal del transport per carretera dels Estats Units calcula que falten 80.000 camioners per repartir les mercaderies acumulades després de l'aturada per la pandèmia

Actualitzat

A començament d'octubre, militars britànics van haver de conduir camions cisterna per distribuir combustible a milers de benzineres, en una setmana caòtica per la falta de transportistes professionals, des de l'entrada en vigor del Brexit.

És un cas clar de falta de camioners per abastir els mercats i les empreses, però no l'únic.

Als Estats Units, les companyies de transport de mercaderies ofereixen sous de gairebé 90.000 euros, a més d'un bonus de fins a 17.000 euros en el moment de firmar el contracte.

D'aquesta manera intenten solucionar la falta de transportistes. L'Associació Estatunidenca de Camions, ATA, calcula que en falten uns 80.000.

Als Estats Units, les companyies de transport de mercaderies ofereixen sous de gairebé 90.000 euros més bonus als camioners (Reuters/Peter Cziborra)
Als Estats Units, les companyies de transport de mercaderies ofereixen sous de gairebé 90.000 euros més bonus als camioners (Reuters/Peter Cziborra)


El canvi de la pandèmia

Molts d'aquests camioners van haver de deixar l'ofici durant l'aturada econòmica provocada per la pandèmia i ara, amb la forta reactivació del consum, les mercaderies s'acumulen a l'espera de poder ser traslladades. És el que passa, per exemple, a Los Angeles o Long Beach, ciutats portuàries de Califòrnia.


Amb la reactivació del consum després de la pandèmia, les mercaderies s'acumulen perquè no hi ha transportistes (Reuters/ Rebecca Cook)

El problema s'agreuja perquè les autoescoles per a camioners van estar tancades al començament de la pandèmia i tampoc s'hi incorporen persones que s'hagin tret ara el carnet.


Millors condicions laborals

Es publiquen ofertes molt atractives als anuncis d'empreses com McLane Southern California, a Los Angeles, Distributor Sysco, a Miami, o Texas Transeastern, a Houston, entre d'altres. En l'últim any, el sou dels camioners nord-americans ha pujat fins a un 50%.

Però, a més dels diners, es promet als futurs treballadors que "dormiran gairebé cada dia a casa" o que conduiran camions nous. Les condicions laborals inclouen una millora de les vacances, els horaris o les assegurances, per atreure els professionals.

Per atreure els camioners, les empreses els ofereixen, a més de bons sous, dormir 'gairebé tots els dies a casa' (Reuters/ Peter Cziborra)
Per atreure els camioners, les empreses els ofereixen, a més de bons sous, dormir "gairebé cada dia a casa" (Reuters/ Peter Cziborra)

Poc o res a veure amb la situació d'abans de la pandèmia, segons denuncia el sindicat Teamsters, que representa 1,4 milions de treballadors de la indústria del transport i magatzems als Estats Units.

Segons aquest sindicat, fins llavors les jornades laborals gairebé mai baixaven de les 12 hores, els sous eren baixos i sense incentius i les rutes feien gairebé impossible que els conductors poguessin estar-se gaire temps a casa.

Ara, l'escassedat de professionals demostra que "han de ser tractats amb decència i respecte i guanyar sous que permetin una vida digna a les seves famílies", segons Adán Álvarez, portaveu dels ports de Los Angeles i Long  Beach del sindicat Teamsters.

ARXIVAT A:
Estats Units
Anar al contingut