Ocupació simbòlica de la Rambla per denunciar l'impacte del turisme a Barcelona  

Alonso Carnicer / Sara GrimalActualitzat

L'endemà de l'aprovació de Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics i, en ple debat ciutadà sobre l'impacte del turisme a la ciutat, desenes d'entitats i col·lectius veïnals han fet una ocupació simbòlica de la Rambla, per denunciar el model de gestió turística, la pujada dels preus de l'habitatge, la precarietat laboral, la pèrdua ciutadana de l'espai públic i per fer una crida a recuperar la ciutat per als veïns.

Convocats per la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona, s'hi han aplegat col·lectius molt diversos de tota la ciutat que fa anys que denuncien l'impacte del turisme. Han triat la Rambla per fer una ocupació simbòlica perquè és el carrer que representa més clarament el canvi d'ús de l'espai públic a Barcelona cap al que consideren un monocultiu turístic i especulatiu.

Conxita Puigarnau, veïna: "Estem ocupant la Rambla. Sempre ha estat un passeig dels barcelonins i fa un temps que ja no. I la idea és tornar a recuperar aquest espai."

Ricardo Huélamo, Associació de Veïns de la Sagrada Família: "No contra el turisme, sinó per una regulació del turisme sostenible, a favor dels veïns i el conjunt de la ciutat. No només pel benefici d'una minoria."

Eduard Elias, SOS Rambla: "Necessitem veïns, la Rambla no necessita mesures de cara a la galeria. Necessita veïns."

Més d'un miler de persones han fet una marxa Rambla avall amb el lema "Barcelona no està en venda", per reclamar un turisme compatible amb la convivència i que s'aturi l'expulsió de veïns per la pujada dels preus de l'habitatge. També per denunciar les condicions laborals precàries en el sector turístic.

Es calcula que un 100 milions de persones passen anualment per la Rambla i que ho fan el 80% de visitants de la ciutat. Els lloguers de locals i pisos s'han disparat, i el comerç i la restauració s'han anat reconvertint cada cop més als usos turístics.

Ferran Sagarra, arquitecte, professor ETSAB-UPC: "El turisme de masses implica reduir les coses a caricatures, i la Rambla és una caricatura de les Rambles. És una mercantilització de l'espai públic fins a uns extrems enormes que fan incòmode ser-hi. No és culpa dels turistes. Tots som turistes, tots viatgem molt. El problema es quina oferta estem donant com a ciutat."

Camilo Ramos, responsable d'Urbanisme de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona:  "Si seguim creixent en la oferta, l'únic que promovem és que vingui més i  més gent. En aquest moment estem plantejant una mena de refredament de l'oferta de Barcelona cap a l'estranger."

Com a forma d'evitar que una nova bombolla immobiliària continuï provocant l'expulsió de veïns de la ciutat, els organitzadors reclamen un programa massiu d'habitatge de lloguer públic.

Al final de la Rambla s'ha llegit un manifest. Un grup de manifestants de l'Assemblea de Barris per a un Turisme Sostenible ha entrat al mercat de la Boqueria amb carros de la compra per reivindicar el comerç de proximitat.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut