Obertura testimonial de comerços davant la incertesa i el poc temps per preparar-se

Molts tenen dubtes sobre quins són els protocols de seguretat que han de seguir, i a d'altres no els surt a compte

Actualitzat

Primer dia de la fase 0 del desconfinament i pocs comerços s'han vists oberts, malgrat que fos el primer dia que podien obrir després de set setmanes.

La incertesa sobre les mesures de seguretat i el poc temps que diuen haver tingut per adaptar-se han portat moltes botigues a ajornar l'obertura. I les que han obert ho han fet a mig gas.

Podien obrir els comerços de menys de 400 metres quadrats, però només per atendre clients que tenien cita prèvia, respectant les distàncies de seguretat i admetent un sol client per cada treballador de la botiga.

A la merceria Casa Traveria de Traveira, on aquest dilluns hi havia cua al carrer, els feia il·lusió tornar a obrir, com explica Mariona Pons:

"Encara que sigui amb el baldó posat, d'un en un, ja és molt bon senyal".

D'altres han obert tot i saber que no faran gaire caixa, com a la ferreteria Elèctrica Martí. Ho explicava Sefa Blanch:

"No compensa de cap manera, sobretot si vens producte petit".

Tot i això, la immensa majoria no ha obert. Les associacions de comerciants parlen d'un màxim d'entre el 15 i el 20% d'obertures, de manera que el primer dia aixecar la persiana ha estat l'excepció.


Un 10% del comerç de Barcelona reprèn l'activitat

A Barcelona, segons les dades recollides als 24 eixos comercials de proximitat integrats a Barcelona Comerç, el primer dia autoritzat d'obertura de botigues, un 10% del comerç dels eixos ha tornat a aixecar la persiana.

En la majoria dels casos, tant els que han obert com els que ho faran durant els pròxims dies, segons Barcelona Comerç, són els autònoms titulars de l'activitat.

La majoria han d'adaptar-se a la nova situació de seguretat i higiene, com les botigues de roba, que han de netejar i desinfectar els emprovadors i les peces de roba cada cop que se'n fa ús.

La Sisa Martín té una franquícia de G-Star Raw i així és com ha decidit resoldre el problema:

"Tota la roba que s'emprovin els clients i tota la roba que ens tornin la ficarem en una bossa i la deixarem en quarantena 48 hores".

Al centre de Sabadell, com a molts punts de Catalunya, només han apujat la persiana al voltant d'un 15%. I és que molts no han estat a temps d'adequar el local per poder complir la normativa. A Granollers, l'associació de comerciants parla d'entre un 10 i un 15%, i a Lleida pràcticament no s'ha vist cap persiana aixecada. Són només uns quants exemples.

A nivell estatal, l'Associació de Treballadors Autònoms (ATA) xifra en un 20% els comerços que han obert; en un 50%, les perruqueries, i en un 3%, l'hostaleria.

Tot fa pensar que el gruix de negocis té previst obrir l'11 de maig.

La resposta de les llibreries ha estat més generosa; segons el gremi, haurien obert la meitat.

 

Dubtes de protocol a les perruqueries

El sector de les perruqueries ha aixecat la persiana aquest dilluns de forma desigual arreu de Catalunya. Els establiments més grans, com els Raffel Pages, han obert un 80% de les perruqueries, però admeten que el rendiment només serà el 30% de l'habitual.

Les perruqueres autònomes o amb centres més petits admeten que tenen molts dubtes sobre com cal treballar, tant si han optat per obrir com si no.

Necessiten capes i tovalloles d'un sol ús i líquid hidroalcohòlic perquè tots els clients puguin desinfectar-se les mans quan entrin a l'establiment. A més, els clients hi han d'anar amb cita prèvia i han de portar guants i mascareta.

 

Molts han ajornat la reobertura fins dilluns de la setmana vinent perquè consideren que no han tingut prou temps per prendre les mesures de seguretat pertinents.

La cadena Raffel Pages ha obert un 80% de les 85 perruqueries de l'empresa, amb un 60% del personal.

"Anirem incorporant treballadors a mesura que veiem que econòmicament és sostenible i laboralment pot ser rendible."

Els centres d'estètica també estan autoritzats a reobrir aquest dilluns. Ana Espinar, propietària del negoci Oxygen y Ana, de Sabadell, explica que ha implantat un ampli ventall de mesures per garantir la seguretat de la seva clientela i la seva pròpia.

"Tots els clients han de desinfectar-se les sabates quan arriben i han de portar mascareta."

A banda, ha plastificat totes les lliteres, les butaques i seients i ha demanat a les clientes que acudeixen al centre per depilar-se que portin una bossa de casa per guardar la seva roba.

"S'ha de venir amb cita prèvia i ser molt puntual perquè entre client i client desinfectem el local."

 

Poc moviment a bars i restaurants

Tampoc hi ha hagut gaire moviment als bars i restaurants, que, des d'avui, poden lliurar els menús als clients als mateixos locals sense haver-los d'enviar a domicili.

Els establiments d'hostaleria i restauració només poden obrir al públic durant l'horari de recollida de comandes i establir un sistema de repartiment a domicili preferent per als col·lectius més vulnerables al coronavirus, com les persones més grans de 65 anys.

En David Sadurní, propietari del restaurant La Picatta, a l'Eixample de Barcelona, va obrir fa 20 anys i ara s'ho pren amb filosofia:

"És començar de zero. Això és el que hem d'entendre".

Així ho estableix l'ordre del Ministeri de Sanitat que ha entrat en vigor aquest dilluns, en la qual es regula l'obertura de determinats comerços i serveis durant la fase 0 del pla de desescalada que va anunciar dimarts el govern espanyol.

L'executiu permet obrir l'activitat del sector de l'hostaleria i la restauració al públic a través de determinats serveis d'entrega a domicili i recollida de comandes, sense la possibilitat de consumir als establiments.

 

El client ha de trucar per telèfon o contactar amb el restaurant de manera online i l'establiment fixa un horari de recollida per "evitar aglomeracions". A més, l'ordre precisa que "només podran obrir al públic durant l'horari de recollida de comandes".


Distància de dos metres

Els locals hauran de comptar amb un espai habilitat i senyalitzat per recollir les comandes, i s'haurà de garantir la separació física de dos metres o, quan no sigui possible, comptar amb taulells o mampares per protegir els clients i els treballadors.

L'ordre estipula que l'estada dels clients només es limitarà a pagar i recollir les comandes, i precisa que als establiments on sigui possible atendre'n més d'un alhora s'haurà de senyalitzar "de manera clara" la distància de seguretat interpersonal.

Quan no es pugui atendre'n individualment més d'un alhora, el Ministeri restringeix l'accés a l'establiment a un sol client, excepte en els casos en els quals es tracti d'un adult acompanyat per una persona amb discapacitat.

La comanda es podrà fer al mateix establiment als locals que disposin de punts de recollida per a vehicles, i els serveis d'entrega a domicili podran establir un sistema de repartiment preferent per a persones més grans de 65 anys, dependents o altres col·lectius vulnerables.

ARXIVAT A:
Coronavirus Desescalada
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut