Només un 7% de dones entre els noms propis dels llibres de socials de 3r d'ESO
La gran majoria de persones citades -personalitats, historiadors i creadors d'opinió- són homes, europeus i que formen part de les elits
El 93% dels personatges que apareixen als llibres de text de ciències socials de tercer d'ESO són homes i d'aquests, la immensa majoria, un 95%, són europeus. Són dades d'un informe que ha fet l'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) sobre els continguts de llibres de text.
Els nom propis recollits per a l'estadística inclouen personalitats històriques, però també s'han tingut en compte historiadors i altres creadors d'opinió que se citen com a fonts documentals.
Segons l'informe, a aquest biaix de gènere i de procedència se n'hi suma un altre de menor, però també desproporcionat respecte a la vida real: "la sobrerepresentació de militars (24%) i d'elits (34%)".
La conclusió de l'ICIP, creat pel Parlament de Catalunya a finals del 2007 per promoure la cultura de la pau, és que queda molt per fer per "compensar el greuge que afecta dones, persones d'altres continents i persones de classe mitjana o baixa".
Textos que eviten una visió més àmplia
Quan se citen les poques dones o persones d'altres continents que hi apareixen, la majoria són de classe alta com reines, consorts europees i emperadors d'Amèrica Central i del Sud o d'Àsia, o també magnats nord-americans.
Per revertir-ho, l'informe recomana recollir moviments socials com el Movimento dos Sem Terra del Brasil, i no només les virtuts dels sistemes de producció tecnificats, com suggereix l'autora de l'estudi, Cecil Barbeto.
"Per què, si estem parlant del sector primari i de l'accés a les terres, no parlar del moviment sense terra? Són exemples d'altres països dels quals podem aprendre, i en positiu, perquè moltes vegades el que passa és que els exemples que s'estan donant dels països del sud són sempre relatius a la pobresa".
L'informe també retreu que la majoria d'activitats que es proposen als alumnes són de comprensió lectora i que costa trobar exercicis que fomentin l'esperit crític dels estudiants. És per això que proposa a les editorials un mínim d'un 20% de les activitats per posar en pràctica aquestes habilitats crítiques i també de compromís cívic.
Aquesta és la segona vegada que l'Observatori de Llibres de Text de l'ICIP fa l'anàlisi, basada en 7 llibres de ciències socials per a 3r d'ESO publicats en paper i en català.