Només 1 de cada 3 alts càrrecs de la universitat l'ocupa una dona
Una professora a la facultat de Traducció i Interpretació de la UAB (ACN/Albert Segura Lorrio)

Només 1 de cada 3 alts càrrecs de la universitat l'ocupa una dona

El segon estudi de la Xarxa Vives d'Universitats indica que les dones assumeixen tasques de coordinació més feixugues i sense el reconeixement públic que tenen els homes

Irene Vaqué ReigActualitzat

Les dones han avançat posicions, però molt tímidament, en els càrrecs directius universitaris, però continuen estant lluny de la igualtat: només 1 de cada 3 alts càrrecs de gestió, docència i investigació estan ocupats per dones.

És el que recull el segon informe de la Xarxa Vives d'Universitats sobre perspectiva de gènere, publicat aquest dimecres, en què han participat 20 universitats dels Països Catalans i que recull dades del curs 2019-2020.


Només un 34% de deganes

Si el 2017 el 37% dels càrrecs de direcció d'escoles de doctorat els ocupaven dones, ara són el 55%. En canvi, només hi ha un 34% de deganes, un 20% de vicerectores de docència i un 10% de vicerectores de recerca.

On sí que hi ha més equilibri és a la coordinació de graus (49% ocupats per dones), postgraus (46%) i doctorats (41%).


Les autores de l'estudi, però, alerten que, habitualment, aquestes feines no estan "ni remunerades ni reconegudes en els processos de formació professional". I això passa amb independència del tipus d'estudis.

És el que s'anomena "tasques acadèmiques de la llar", per indicar que les dones estan més presents en feines amb menys reconeixement i retribució.

La sociòloga i una de les coordinadores de l'informe María José Rodríguez Jaume explica a TV3 que és un tipus de feina "molt exigent i poc reconegut".

Malgrat tot, l'experta considera que el camí cap a la igualtat avança inexorablement:

"És un procés que està en curs, no sé anticipar quant temps ens costarà arribar-hi però les universitats, a través de les unitats d'igualtat, hi treballen a fons i més aviat que tard ho aconseguirem."

 

Incloure el gènere a la formació per revertir-ho

Una de les maneres de combatre la desigualtat és la formació. Tot i que s'ha avançat, només el 16% dels graus de les universitats de la Xarxa Vives ofereixen assignatures de gènere al currículum.

De les 20 universitats participants a l'estudi, 17 han inclòs la competència de gènere en algun dels seus graus. Això vol dir el 85%. En canvi, només el 31% l'han introduït com a competència comuna a tots els graus impartits.

Històricament, el gènere ha ocupat un lloc marginal als estudis, però l'informe constata que s'ha començat a capgirar la situació i que "s'avança cap a l'obligatorietat". Si l'any 2017 només eren obligatòries el 32% d'assignatures de gènere, ara ho són el 46% en els estudis de postgrau, mentre que, als graus, el percentatge puja del 39 al 51%.

Per la coordinadora de l'estudi, és positiu que totes les universitats enquestades disposin de plans d'igualtat, però és evident que hi ha feina per fer als plans d'estudis:

"Totes tenen plans d'igualtat, que volen incloure la perspectiva de gènere en la formació universitària, però encara és incipient la inclusió i desenvolupament que té."


Més mentories dirigides a les universitàries

Una de les propostes que fa l'informe és que es creïn més mentories per a les estudiants universitàries. El document indica que el 40% de les universitats preveuen programes d'aquesta mena, sobretot en els estudis on hi ha menys dones.

 

 

ARXIVAT A:
Igualtat de gènereMasclisme Universitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut